Najczęstsze powikłania zabiegów estetycznych

Ze względu na to, że zabiegi kosmetyczne to celowa ingerencja w ciało, najczęściej o charakterze chemicznym i mechanicznym, warto mieć na uwadze, że mogą pojawić się powikłania. W zależności od uwarunkowań osobniczych, przebiegają one w różny sposób. Odpowiedzialność za efekty uboczne ponosi zarówno osoba wykonująca zabiegi, która nie przeprowadziła wystarczającego wywiadu z pacjentem, postawiła złą diagnozę czy zastosowała niewłaściwe metody pracy, jak i klient, który zataił informacje na temat swojego zdrowia lub chciał zaoszczędzić i wybrał niesprawdzoną klinikę lub produkty. 

Powikłania mogą powodować zabiegi kosmetyczne powierzchowne, które dotyczą skóry na wszystkich jej poziomach, a także zabiegi z zakresu dermatologii estetycznej ingerujące w tkanki podskórne. Do najczęstszych powikłań należą infekcje wirusowe i grzybicze, wyprysk kontaktowy, a także alergie powodujące miejscowy stan zapalny, który objawia się plamami rumieniowymi lub rozlanym zaczerwienieniem twarzy, świądem i opuchlizną. 

Pozostałe dolegliwości uwarunkowane są indywidualną reakcją na skład kosmetyków i produktów chemicznych wykorzystanych do zabiegu. Może to być zarówno zapalenie spojówek oczu, bóle głowy, jak i uczucie pieczenia skóry. Aby zneutralizować nieprzyjemne objawy, poleca się dobrze umyć twarz pod bieżącą letnią wodą i pozostawić skórę czystą lub nałożyć maść chłodzącą czy krem nawilżający, najlepiej z grupy dermokosmetyków. Przy dokuczliwym stanie zapalnym skóry można też sięgnąć po lek. Więcej informacji na temat farmaceutyku o działaniu przeciwzapalnym znajduje się na stronie https://ketonal.pl

Często występującym efektem ubocznym są zniekształcenia twarzy, głównie zarysów, choć może także dojść do miejscowych deformacji, np. w okolicy brwi czy ust. Bywa też, że powikłaniem po zabiegach kosmetycznych jest zwiększone ciśnienie tętnicze krwi, powiększone węzły chłonne czy oparzenia.

Skutki uboczne zabiegów estetycznych

Najczęściej wykonywanymi zabiegami z zakresu dermatologii estetycznej są wypełnienia na bazie kwasu hialuronowego i toksyny botulinowej. Tego typu procedury powodują zaczerwienienie, opuchliznę, krwiaki i siniaki, jednak to powszechnie obserwowane reakcje pacjentów, które związane są z koniecznością wykonania iniekcji i wprowadzenia substancji chemicznej pod skórę. Natomiast jeśli objawy nie ustępują po kilku dniach, a w dodatku pojawiają się nowe, takie jak uczucie ciepła skóry, stwardnienie w miejscu zabiegu czy wysięk, należy natychmiast skonsultować się z lekarzem. Tego typu stan nie tylko może świadczyć o nierównomiernym rozłożeniu się preparatu, ale też nietolerancji produktu bądź uszkodzeniu miejscowych tkanek miękkich. W zależności od okolicy zabiegowej mogą także pojawić się inne dolegliwości, jak obrzęk powiek, zaburzenia widzenia czy trudności z mówieniem i otwieraniem ust.