Jest wiele rodzajów kuracji oczyszczających. Niektórym z nich możesz bez przeszkód poddawać się w domu. Inne, zwłaszcza te trwające dłużej, wymagają konsultacji z lekarzem lub nadzoru specjalisty od przeprowadzania takich diet - fastoterapeuty. Jednak nawet krótkie kuracje oczyszczające mogą mieć zbawienny wpływ na organizm. Kiedy ograniczasz jedzenie, zaczyna on sięgać po swoje zapasy (są to głównie zbędne, szkodliwe substancje, obciążające organizm). Najpierw przetwarza nadmiar tłuszczów i białek, potem zalegające złogi (np. cholesterol, kwasy żółciowe), w końcu stare, osłabione komórki. W ten sposób regeneruje się i odświeża. Odtruwanie jest więc wskazane nie tylko wtedy, gdy walczysz z nadwagą, ale zawsze, kiedy chcesz poczuć się rześko i zdrowo.
Najłatwiej rozpocząć dietę, gdy jesteś przejedzona, np. po świętach. Specjaliści od medycyny naturalnej radzą, by pierwszej kuracji oczyszczającej poddać się wiosną.

Jak długo powinno trwać oczyszczanie?

Długość kuracji oczyszczającej zależy od jej rodzaju.
doba - to bezpieczny czas na przeprowadzenie całkowitej głodówki, podczas której powstrzymujesz się od jedzenia, a jedynie pijesz wodę.
2-3 dni - tyle powinny trwać diety oparte na sokach i innych płynach dostarczających niewiele kalorii, natomiast bogatych w witaminy i składniki mineralne oraz tzw. monodiety (kuracje oparte na 1 produkcie).
7-14 dni - jeśli chcesz przeprowadzić tzw. półgłodówkę, czyli kurację, w czasie której oprócz picia wody i soków spożywa się też małe ilości różnych potraw (np. gotowane warzywa, ryż), zaplanuj ją tak, by nie trwała dłużej niż kilkanaście dni.

Zanim zaczniesz, poznaj ogólne zasady

- Jeśli cierpisz na choroby przewlekłe i masz wątpliwości, czy powinnaś choć na kilka dni ograniczyć jedzenie, zapytaj lekarza. Przeciwwskazaniem do postów są niektóre choroby układu pokarmowego i dróg moczowych, a także wiek. Diety oczyszczające nie są zalecane dzieciom, młodzieży oraz osobom starszym.
- Zanim podejmiesz kurację, powinnaś przez kilka dni przygotować się do niej. Stopniowo ograniczaj porcje tego, co zwykle jesz, rezygnując przy tym całkowicie z wędlin, słodyczy, alkoholu, kawy, czarnej herbaty i soli. Jedz za to jak najwięcej warzyw i owoców oraz grube kasze i pieczywo z pełnego przemiału.
- Po zakończeniu kuracji najpierw wprowadź do diety warzywa, a dopiero po 3-4 dniach nabiał i mięso.
- Wybierz dobry moment. Zdecyduj się rozpocząć odtruwanie w wolne dni. Odetnij się od świata, by przed finałem najlepsza koleżanka nie skusiła cię ciastkiem z kremem.
- Dużo pij. Podczas postu organizm łatwo się zakwasza i odwadnia. By temu zapobiec, koniecznie wypijaj 2-3 litry wody mineralnej dziennie (chyba że w konkretnej kuracji są inne zalecenia).
- Zapomnij o wszelkich używkach. Podczas kuracji oczyszczających absolutnie zakazane jest palenie papierosów, picie alkoholu i kawy. Najlepiej pozbądź się ich z domu.
- Przy niektórych kuracjach (zwłaszcza dłuższych) wskazana jest lewatywa. Stosuje się ją przez pierwsze trzy dni. Wystarczyjeśli zaaplikujesz ją sobie raz dziennie - rano, lub jeśli chodzisz do pracy - wieczorem. Worek z zaciskiem do tzw. enemy kupisz w każdej aptece (zwyczajna "gruszka" nie jest zalecana).
- Korzystaj z dobrodziejstw kąpieli. Organizm pozbywa się toksyn także przez skórę, z potem. Częste prysznice i kąpiele staną się koniecznością. Powinny być ciepłe (posty wychładzają organizm).
- Rozstań się z kosmetykami. Skóra ma swobodnie "oddychać" i pozbywać się toksyn. Do pielęgnacji wystarczy woda i suchy masaż.
- Pamiętaj o higienie jamy ustnej. Oprócz starannego mycia zębów konieczne jest czyszczenie języka (2 razy dziennie). Podczas postu pojawi się na nim większy nalot.
- Chodź jak najczęściej na spacery, na świeże powietrze. Zalecana jest również spokojna jazda na rowerze.
- Sięgnij po wyciągi z ziół (np. Tonidraine Tonic, firmy Ortis). Wspomagają one odtruwanie organizmu, regulują przemianę materii.