Raport jest związany z faktem, że Unia Europejska podjęła działania na rzecz stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) i Strategii Plastikowej. Poważne zmiany czekają praktycznie każdy sektor gospodarki, w tym także przemysł kosmetyczny.
- Opakowanie ze szkła kolorowego i bardzo dekorowanego nie trafi do recyklingu. Opakowania czarne nie są w ogóle rozpoznawalne przez maszyny sortujące, więc do recyclingu nie pójdą.
- Opakowanie ekologiczne to takie, które nie tylko można przetworzyć, ale są w danym rejonie świata stworzone odpowiednie/efektywne systemy zbiórki i recyklingu. Plastik HDPE taki właśnie jest, i można go przetwarzać do 10-ciu razy.
Kierunek – ecodesing – co to w praktyce znaczy w branży kosmetycznej?
Fakty i mity o plastiku
Ważne liczby
- W Europie z blisko 26 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych recyklingowi poddawane jest jedynie 30% odpadów plastikowych. Niemal 70% spala się, deponuje na składowiskach lub co gorsza pozostawia w środowisku bez jakiegokolwiek zabezpieczenia.
- Docelowy wymagany poziom recyklingu w 2025 roku to 50%.
- Obecnie konsumujemy 1,6 razy więcej zasobów, niż pozwalają na to możliwości regeneracyjne Ziemi.
Opakowanie kosmetyków - wchodzimy w erę ecodesign
- ochrona produktu przed zanieczyszczeniami czy zepsuciem, a tym samym ochrona zdrowia użytkownika,
- rodzaj opakowania wpływa na to, jak długo produkt może być używany,
- bez względu na wykorzystany surowiec i materiały, opakowania kosmetyków stanowią jedynie 5%. Pozostałe opakowania wykorzystuje m.in. branża spożywcza, napojowa czy chemiczna. Biorąc pod lupę wykorzystane w tych 5% materiały – plastik stanowi 26%.
- Szkło jest często wykorzystywaną alternatywą, jednak jego przetwarzanie oznacza duży wpływ na środowisko, szczególnie z racji wysokiej energochłonności (proces wytopu szkła) oraz wagi (logistyka i transport).
- Biotworzywa zaś w większości nie mogą być stosowane do pakowania kosmetyków ze względu na niską barierowość. Oznacza to, że biodegradowalne opakowanie może niewystarczająco chronić produkt kosmetyczny przed czynnikami zewnętrznymi, co może pogorszyć jego pierwotne właściwości.
- Dwa najczęściej wykorzystywane jako opakowania kosmetyków materiały to PE i PP. Polietylen i Polipropylen. Są to tworzywa, które są w Polsce przetwarzane i mogą być przetwarzane do 10 razy, czyli należą do najbardziej ekologicznych. Ważne jest aby opakowania z nich zrobione trafiły do odpowiedniego pojemnika. Kolejnym tworzywem używanym w Polsce jako opakowanie kosmetyków jest PET. Niestety, recycling PET dla opakowań kosmetycznych praktycznie nie istnieje za względu na brak ekonomicznego uzasadnienia takiego procesu. Opakowania z PET po napojach są bardzo pożądane przez firmy dokonujące ich przetworzenia na nowy surowiec, a opakowania z PET po kosmetykach niestety nie.
Od czasu kiedy zaczęłam produkować kosmetyki naturalne zawsze starałam się zdobyć informację również o opakowaniu, które akurat wydawało mi się odpowiednie dla naszego produktu. Jak z jego recyklingiem? I koniec końców, szczęśliwie skończyliśmy na tym, co w podsumowaniu ostatniej konferencji Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego „STRATEGIA PLASTIKOWA I KOSMETYKI” powiedziała Dyrektor Związku Blanka Chmurzńska - "Czyli naszym wyborem jest białe szkło i biały polipropylen." Dlaczego nie tylko szkło, dlaczego są lepsze i gorsze plastiki? Po pierwsze opakowanie ze szkła kolorowego i bardzo dekorowanego nie trafi do recyklingu. Na szczęście oparłam się pokusie wprowadzenia kliku produktów w tych prawie czarnych i ślicznych buteleczkach i słoiczkach - opakowania czarne nie są w ogóle rozpoznawalne przez maszyny sortujące, więc do recyclingu nigdy nie trafią. Już na długi czas przed konferencją naszego Związku zasięgnęłam wiedzy u Marty Krawczyk z Rekopolu i dowiedziałam się, że opakowanie ekologiczne to takie, które nie tyko można przetworzyć, ale są w danym rejonie świata stworzone odpowiednie/efektywne systemy zbiórki i recyklingu. Plastik HDPE taki właśnie jest, i można go przetwarzać do 10-ciu razy. Dekorowane kolorowe szkło jest nieprzetwarzalne. Pisze o tym, bo czuję, że długa droga nie tylko przed producentami, ale i konsumentami. Konsument teraz domaga się szkła - każdego, nawet takiego kompletnie do recyklingu się nienadającego - podkreśla Magda Hajduk, prezes Naturativ
Materiał opracowany z wykorzystaniem danych z raportu "Strategia plastikowa i kosmetyki. Nowa era opakowań", który przygotował Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego wraz z Doloitte Advisory.