CIAŁO

Igor Chodinow - trener fitness

"Co zrobić by trening zadziałał?" 
- Żeby trening dał wymierne efekty, ćwicz minimum 3 razy w tygodniu przez 40-50 minut (początkujący) do 1,5 godz. Trening powinien zawierać trzy elementy: rozgrzewkę (5-15 min), część główną (40-50 min) i ćwiczenia rozciągające ( 10-20 min). Osoby początkujące powinny wykonywać maksymalnie 2-3 serie po 8-12 powtórzeń na jednym przyrządzie, potem powoli zwiększać dawkę, do osiągnięcia swojego celu. 
- Zmierz swoje obwody ciała (talię, biodra) przed i po ćwiczeniach, ponieważ w początkowej fazie ćwiczeń zmieniają się proporcję ciała i ubywa w obwodach centymetrów, a dopiero później kilogramów - stąd wiele osób jest sfrustrowanych, że choć ćwiczą, nie chudną.
- Jeśli chcesz uniknąć zakwasów i kontuzji musisz się porządnie rozgrzać przed i po treningu.  Na 1,5-2 godziny przed treningiem zjedz posiłek bogaty w szybko przyswajalne węglowodany lub wypij szklankę soku pomarańczowego 30 min przed treningiem. Po treningu organizm potrzebuje węglowodanów złożonych (np. ryż, makaron, płatki zboża) i białka (np. drób, mleko).
- Po wysiłku uzupełniaj elektrolity - pij dużo wody mineralnej. Dopuszczalne są odżywki białkowe niskotłuszczowe.

Błędne mity o fintessie

Igor prowadzi zajęcia ze zwykłymi śmiertelnikami jak i gwiazdami showbiznesu w ekskluzywnym klubie Oasis w Hotelu Regency w Warszawie. - Mitem jest, że kilka brzuszków dziennie wystarczy, by pozbyć się oponek. Takie ćwiczenia wzmacniają mięśnie brzucha, lecz by spalić tłuszcz, musisz wykonywać ćwiczenia aerobowe. Na swoje ciało trzeba zapracować!

WŁOSY

Robert Kupisz - stylista fryzur w sesjach modowych

"Co to fryzura idealnie dopasowana?" 
- Kolor włosów powinien być jak najbardziej zbliżony do naturalnego, tak by widać było twoje oczy, koloryt cery. Sztuczny, przesadzony kolor np. zbyt ciemny lub jasny będzie tłumił naturalne barwy twarzy. Z wiekiem polecam rozjaśniać fryzurę - jaśniejsze włosy są "łagodniejsze" dla twarzy. Jeśli masz ładny naturalny kolor, wstrzymaj się z farbowaniem jak najdłużej.
 - Podstawa to dobre strzyżenie - czyli takie, po którym umyte włosy same się układają bez dodatkowych zabiegów stylizacyjnych czy kosmetycznych. Fryzura wygląda na naturalną, włosy poruszają się wraz z ruchem głowy, a nie tworzą sztucznej czapy, chełmu. Tylko taka fryzura odmładza twarz - tapiry, nalakierowane, sztywne włosy dodają kobietom lat.
- Włosy muszą być zadbane, błyszczące, zdrowe - wtedy i ty będziesz wyglądać młodo.
- Środki pielęgnacyjne kupuj odpowiednio do rodzaju włosów. Powinny podkreślać ich naturalną strukturę.
- Nie zapuszczaj włosów na siłę. Gdy są słabe i rzadkie lepiej mieć krótszą "cięższą" fryzurkę niż długie strąki. I nie upieraj się przy kolorze, który do ciebie nie pasuje.
- Fryzura nie może być jakimś odrębnym elementem stylizacji. Twój wygląd ma być spójny i harmonijny! "Bądź naturalna i pokazuj siebie, a nie stylizację. Zachowaj harmonię i umiar swoim w wyglądzie."

MAKIJAŻ I STYLIZACJA

Agata Kalbarczyk - makijażystka

"Jak dobrze wyglądać w makijażu przez cały dzień?" 
- Podejdź do siebie i do makijażu pozytywnie - niech podkreśla on twoje atuty, wydobywa piękno, a nie służy jedynie tuszowaniu mankamentów. To moja zasad nr 1.
- Nigdy nie zapominaj zmyć makijażu na noc. Potem nałóż "zadaniowy" krem na noc.
- Każdy makijaż zacznij od nałożenia kremu na dzień - może to być np. lekki krem nawilżający czy matujący. Odczekaj 5 minut, żeby się dobrze wchłonął i dopiero wtedy zabieraj się za make-up.
- Im bardziej jesteś zmęczona tym mniej powinnaś nakładać na siebie makijażu. - Unikaj przesady. Najważniejsza to jest efekt zdrowej, wyrównanej skóry. Do dobrego wyglądu potrzebujesz 3 kosmetyków: podkładu, różu i tuszu do rzęs. Na wieczór nałóż bazę pod podkład.
- Nie testuj nowych trendów na 10 minut przed wyjściem - może się to zakończyć katastrofą.
- Używaj podkładu zimą i latem w klimatyzowanych pomieszczeniach - zimno niszczy skórę.
- Podpatruj gwiazdę, która ma podobny typ urody co ty - podobną karnację, kolor włosów i oczu. Istnieje duża szansa, że jeśli jej jest dobrze w jakimś trendzie i tobie będzie w tym ładnie.
- Nie bój się koloru - on wyzwala zmysłowość. Używaj pomadek, a nie tylko błyszczyków!
- Żaden makijaż nie pomoże, gdy żle się odżywiasz, palisz papierosy, pijesz hektolitry kawy, mało śpisz, nie pijesz dużo wody mineralnej.

DIETA I ZDROWE ODŻYWIANIE

dr Ewa Matyska, internista, dietetyk, Europejskie Centrum Leczenia Otyłości Dzieci i Dorosłych w Warszawie

"Jak być wreszcie zdrowa i szczupłą?" 
- Nigdy nie stosuj diet "cud", które obiecują ci szybki spadek wagi. Schudniesz kilka kilogramów w krótkim czasie, a potem przytyjesz jeszcze więcej. To sprawdzono naukowo. 
- Nie jedz późno na noc. Najpóźniej o godzinie 19-20.00 zakończ ostatni posiłek. Wieczorem spada tempo metabolizmu i to co zjesz odłoży się w formie tkanki tłuszczowej.
- Pamiętaj, że owoce (zawierają fruktozę), orzechy i pestki tuczą. Jeżeli chcesz schudnąć, zjadaj nie więcej jak 1-2 owoce i 3-4 orzechy dziennie. W razie głodu pij zieloną herbatę bez cukru.
- Zapomnij o słodkich napojach. Soki owocowe, cola, woda mineralna smakowa i jogurty owocowe to źródło dużej ilości cukru, którego spożywanie nie pozwoli ci schudnąć.
- Nigdy nie chodź na zakupy do sklepu spożywczego, gdy jesteś głodna, smutna lub zła. Łatwo wtedy usprawiedliwiasz się wrzucając do koszyka batoniki, czekoladki i inne wysokocukrowe produkty czy wysokotłuszczowe słone przekąski jak chipsy czy paluszki. 
-  Ruszaj się. Osobom, które nie uprawiają żadnego sportu schudnąć jest najciężej.
- Unikaj alkoholu - to nie tylko puste kalorie, ale sprawca zaburzeń metabolizmu w organizmie.
- Wypijaj do 0,5 l maślanki lub kefiru dziennie - to usprawni pracę przewodu pokarmowego.
- Staraj się codziennie zjadać pół kilograma warzyw - są źródłem witamin, składników mineralnych, błonnika koniecznych do utrzymania dobrego stanu zdrowia.

PAZNOKCIE

Małgorzata Sosińska - manikiurzystka

Oto kilka moich sztuczek na manikiur domowym sposobem:
Krok nr 1 - piłujemy paznokcie papierowym pilniczkiem. Ważne jest, aby czynić to w jedną stronę. Piłowanie w dwie strony może doprowadzić do rozdwajania się paznokci.
Krok nr 2 - moczymy paznokcie. Nakładamy przy skórkach specjalny preparat zmiękczający (dostępny w sklepach kosmetycznych) i wkładamy dłonie do miseczki z ciepłą wodą na około 5 minut.
Krok nr 3 - odsuwanie skórek. Zmiękczone skórki delikatnie odsuwamy specjalnym patyczkiem drewnianym lub plastikowym. Odsunięte skórki można delikatnie wyciąć cążkami lecz przy domowym sposobie wskazane jest zetrzeć je płatkiem kosmetycznym.
Krok nr 4 - wyrównanie i malowanie. Przed malowaniem można użyć kostki ścierającej, aby wyrównać płytkę paznokcia. Pamiętaj, aby robić to naprawdę delikatnie. Przed malowaniem możesz paznokcie odtłuścić specjalnym preparatem, dzięki któremu lakier dłużej się utrzyma. Do malowania potrzebujesz podkładu, lakieru i utwardzacza. Malujesz jedną wartwą podkładu, dwie warstwy lakieru i na koniec wartwę utwardzacza. Aby lakier szybciej wysechł, kup w drogerii krople lub spray wysuszający.

Zobacz także:

Tipsy - za i przeciw

Za: są bardziej wytrzymałe niż naturalne paznokcie. Lakier na nich trzyma się do 2 tygodni.
Przeciw: częstym problemem po ich zdjęciu jest kruchość, łamliwość i rozdwajanie paznokci.

SKÓRA

dr Ewa Chlebus - dermatolog

"Jak dbać o młodą skórę?" 
- Zdecydowanie ogranicz opalanie: zarówno naturalne jak i to w solarium, które ma tak naprawdę tragiczne skutki dla naszej skóry. Chroń ją przez promieniowaniem UV przez cały rok a nie tylko latem! Używaj kremów z filtrem, okularów czy kapeluszy. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że promienie UVA i UVB przebijają się przez chmury - nawet, gdy nie świeci słońce potrafią uszkodzić skórę. Potrzebujesz dwóch typów kremów ochronnych z filtrem: "miejskiego" z SPF 15 i "wakacyjnego" zarówno na wyjazdy latem czy na narty zimą - krem z filtrem SPF 25 i wyżej.
- Kremy przeciwzmarszczkowe może dziś już stosować nawet młoda kobieta. Gdy wybierasz taki kosmetyk, najważniejszym jego składnikiem powinna być witamina C i inne oksydanty - chronią skórę m. in. przed wolnymi rodnikami i odmładzają ją. Naprawdę, witamina C potrafi zdziałać cuda dla skóry! 
-  Twoja skóra cały czas jest narażona na szkodliwe działanie otoczenia biurowego m.in. klimatyzację, światło jarzeniowe, dym papierosowy. To bardzo często powoduje jej wrażliwość czy alergie. Jeśli zauważyłaś u siebie takie objawy, kupuj wyłącznie w aptekach kremy przeznaczone dla skóry alergicznej bez drażniących, bardzo aktywnych dodatków czy substancji (m.in.konserwanty).
- Na młodą, promienną skórę pracujemy od pierwszych dni naszego dorosłego życia. Dlatego pamiętaj: najważniejsza jest codzienna pielęgnacja, ochrona przed słońcem i mrozem. No oczywiście zdrowy tryb życia!