Kiedy ćwiczyć? Rano czy wieczorem?

Dla rannych ptaszków mamy bardzo dobrą wiadomość! Odmładzający efekt wysiłku fizycznego jest wyraźniejszy, jeśli ćwiczy się rano, a nie wieczorem – informuje pismo naukowe „Cell Metabolism”. Prowadząc badania na myszach zespół prof. Paolo Sassone-Corsi z University of California w Irvine porównywał wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm mięśni szkieletowych o różnych porach dnia. Jak się okazało, wysiłek rano, a dokładniej w późnych godzinach porannych, dostarcza więcej tlenu do komórek i ma bardziej odmładzające działanie na organizm. Ćwiczenia rano zwiększyły wykorzystanie węglowodanów i ciał ketonowych, a także nasiliły rozkład tłuszczów i aminokwasów. Autorzy badań sugerują, że treningi poranne zalecanedla osób o zaburzeniach metabolicznych.

Czy samemu można regulować metabolizm?

Metabolizm to zbiór mechanizmów i procesów zachodzących w żywych komórkach, który prowadzi do pozyskania, wykorzystania i zmagazynowania energii ze składników pokarmowych dostarczonych do organizmu. Często mówi się, że jedne osoby mają szybki metabolizm, a inne powolny. Osoby z szybkim metabolizmem mogą jeść dużo, nie uprawiać aktywności fizycznej, a i tak przy tym bez problemu utrzymują szczupłą sylwetkę. Osoby z wolnym metabolizmem muszą kontrolować ilość jedzenia i pilnować prawidłowej masy ciała, ponieważ bardzo łatwo przybierają na wadze. Na ogół metabolizm dziedziczymy genetycznie, jednak są metody, aby go przyśpieszyć. Wiąże się to z długofalowymi zmianami stylu życia, regularnym wysiłkiem fizycznym i pilnowaniem diety. 

 

Od teraz wstajemy wcześniej. Powodzenia!