Niepotwierdzone informacje w cyfrowej przestrzeni publicznej już jakiś czas temu wymknęły nam się spod kontroli. Ich nośność kierowana jest społecznym uznaniem, wyrażanym w zasięgach i polubieniach, a nie weryfikacji w kategorii prawdy czy faktu. Dezinformacja to kolejny front cyfrowej wojny, wobec której nie można pozostać obojętnym.

FakeOver: walka z fake newsami i dezinformacją w praktyce

W obliczu inwazji na Ukrainę i bezprecedensowej fali migracji należy zachować społeczną gotowość. Gotowość nie tylko na niesienie pomocy humanitarnej, ale też zwalczanie fałszywych informacji. W konsekwencji toczącej się wojny, w społeczeństwa zachodnie uderzać będzie fala propagandy, której wszyscy możemy się przeciwstawić. Dlatego właśnie, niezwykle istotne w kontekście społecznym jest to, by zachęcać internautów do czujnej i aktywnej postawy wobec niepokojących treści, na które natrafiają. 

Do tego mobilizować ma inicjatywa FakeOver, tworząc miejsce w sieci, gdzie można zgłaszać linki stron oraz materiałów internetowych, wzbudzających podejrzenia. FakeOver to kampania społeczna na rzecz wiarygodności informacji w sieci. Ma na celu regularne gromadzenie treści ocenianych przez obywateli za wątpliwe pod względem wiarygodności czy też jako propagujące dezinformację. Na podstawie zgłoszeń, których może dokonać każdy użytkownik przez szybki i nieskomplikowany formularz, będzie opracowywany algorytm umożliwiający coraz dokładniejsze rozpoznawanie fake newsów czy manipulacji narracyjnych zamieszczonych w internecie. W ten sposób społeczeństwo może przyczyniać się do rozwoju nauki i technologii, a tym samym bronić cyfrowego frontu informacyjnego.

FakeOver: jakie cele pozwoli osiągnąć?

Od kilku lat, liczne ośrodki badawcze starają się wspomóc walkę z dezinformacją za pomocą sztucznej inteligencji. Narzędzia, takie, jak sieci neuronowe pomagają w rozpoznawaniu manipulacji obrazem oraz treścią, ułatwiają również pracę analityków, oceniających podejrzane materiały. Jednak nawet najlepsze algorytmy nie będą w stanie pracować bez danych. Dzięki FakeOver możliwe będzie stworzenie zbioru treści dezinformacyjnych, służących jako ‘wzorce’, na podstawie których sztuczna inteligencja może nauczyć się rozpoznawać charakterystyczne cechy propagandy czy typowe dla niej hasła.

Kluczowym założeniem kampanii jest zachęcenie społeczeństwa do działania w duchu citizen science, czyli nauki obywatelskiej, w ramach której społeczne zaangażowanie jest podstawą osiągnięć naukowo-badawczych, a w tym przypadku - może w realny sposób zaważyć na przyszłości nas wszystkich.

Pomysłodawcą i realizatorem kampanii społecznej FakeOver jest organizacja pozarządowa BITECH ThinkTank (Fundacja Na Rzecz Wspierania Nauki i Rozwoju Edukacji BITECH), której główna misja to działania dotyczące interdyscyplinarnych kontekstów technologii oraz troska o sprawy młodych naukowców w Polsce.
Partnerem kampanii jest Instytut Dyskursu i Dialogu, wspierający dziennikarską rzetelność oraz jakość debaty publicznej w mediach.

Zobacz także:

Organizatorzy zapraszają do współpracy instytucje, inne organizacje, przedstawicieli sektora prywatnego oraz media zainteresowane upowszechnianiem wiedzy o dezinformacji, a także możliwościach jej przeciwdziałaniu.

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: