Sygnałem pojawiającej się infekcji górnych dróg oddechowych są uczucie zmęczenia, dreszcze i kichanie. Potem dołączają do nich katar, czasem kaszel, ból gardła oraz gorączka. Zapewne świetnie znasz te objawy, bo przeziębienie jest chorobą, która dotyka większość populacji nawet 2–4 razy do roku. Częściej dotyka dzieci, najrzadziej zaś osoby starsze, którym układ immunologiczny zapewnia odporność na wiele typów wirusów wywołujących przeziębienie, a jest ich ponad 200. Aby wywołać infekcję, konieczne są wirusy, które dostają się do ust, oczu czy nosa drogą powietrzną lub na brudnych rękach.

Do zakażeń – jak tłumaczą lekarze – zwykle dochodzi od jesieni do wiosny, dlatego że właśnie w tym okresie więcej przebywamy w zamkniętych pomieszczeniach, co sprzyja przenoszeniu się zarazków. Według innej hipotezy infekcja górnych dróg oddechowych ma dogodne warunki do zaatakowania organizmu jesienią i wiosną, bo zimne powietrze i wahania temperatury osłabiają mechanizmy obronne, czego efektem są zmiany w błonie śluzowej nosa. Stajemy się wówczas bezbronni wobec ataku wirusów. Zwykle organizm sam sobie z nimi radzi w ciągu 7–10 dni, bywa jednak, że choroba trwa 3 tygodnie. Jak do tego nie dopuścić? Polecamy kilka domowych sposobów.

NAPAR NAPOTNY

Zrobisz go z suszonych ziół: łyżki czarnego bzu, lipy oraz rumianku. Można dodać kilka goździków i cynamon. Susz zalewa się wrzątkiem na 15 minut. Po odcedzeniu pijemy gorący napar np. z miodem.

UWAGA: Po wypiciu napojów rozgrzewających należy położyć się do łóżka co najmniej na jeden dzień.

CYTRYNÓWKA DO HERBATY

Zagotuj pół litra wody z 2 szklankami cukru. Do ostudzonego syropu dodaj sok z 3 cytryn oraz pół litra spirytusu. Przelej do ciemnej butelki, zakorkuj. Po tygodniu możesz sprawdzić rozgrzewające właściwości cytrynówki, dodając (nie więcej niż kieliszek!) np. do herbaty.

UWAGA: Alkohol nie wybija zarazków, może jednak załagodzić objawy infekcji, bo poprawia krążenie krwi, a także... samopoczucie. Niestety, przyspiesza wydalanie płynów, a w walce z przeziębieniem ważne jest dobre nawodnienie.

POSTAW BAŃKI

Dzięki podciśnieniu z drobnych naczyń zostaje wyssana niewielka ilość krwi do tkanki podskórnej. Organizm traktuje ją jak ciało obce i zaczyna pobudzać do walki układ odpornościowy. Bańki stawia się plecach, na umięśnionych miejscach z warstwą tłuszczu. Zdejmuje się je po kwadransie. Ważne, żeby chory leżał kolejną dobę w cieple, w łóżku.

UWAGA: Zasada działania baniek jest taka sama, niezależnie, czy są szklane, czy gumowe.

NA KASZEL PIETRUSZKA

Aby złagodzić kaszel, przed pójściem spać wypijaj szklankę wywaru z 200 g korzenia pietruszki gotowanego przez godzinę w litrze wody.

SYROP Z BURAKA... Duży burak pokrój i zasyp cukrem. Powstały syrop pij 3 razy dziennie po łyżce. Działa antywirusowo i antybakteryjnie.

...LUB Z CHRZANU

Cienko pokrój korzeń chrzanu, posyp cukrem i odstaw na kilka godzin. Pij po łyżce 3 razy dziennie. Leczy zapalenie krtani i uśmierza ból.