Ciężarna trenerka w ogniu krytyki

Znana na całym świecie trenerka Kayla Itsines, codziennie inspiruje całe rzesze użytkowniczek zamieszczając wideo instrukcje ćwiczeń, metamorfozy swoich podopiecznych oraz porady jak być fit. Ostatnio chwali się również własnymi zdjęciami z treningów z widocznym już ciążowym brzuszkiem, a jej poczynania śledzi ponad 10 milionów osób. Kilka dni temu influencerka (która jest obecnie w 24 tygodniu ciąży) zamieściła na swoim Instagramie zajawkę treningu, w którym pokazuje propozycję ćwiczeń dla ciężarnych kobiet. Pod filmem rozpętała się prawdziwa burza. Internauci zaczęli krytykować Kaylę za to, że naraża dziecko podnosząc ciężary i wykonując inne ćwiczenia z dodatkowym obciążeniem. Czy słusznie?

Trenerka w ciąży odpowiada na zarzuty

Większość krytycznych komentarzy odnosi się do kwestii bezpieczeństwa dziecka. Pod postem trenerki pojawiły się głosy, że trening w 24 tygodniu ciąży to nie najlepszy pomysł i może być zagrożeniem dla dziecka, dla którego byłoby lepiej, gdyby mama bardziej się oszczędzała.

W odpowiedzi na te zarzuty, sporo osób wzięło jednak Kaylę w obronę, pisząc, że aktywność fizyczna w ciąży jest wręcz wskazana – i dobra zarówno dla mamy, jak i dziecka. Głos w tej sprawie zabrała również sama Kayla, publikując kolejnego posta z obszernym wyjaśnieniem.

- Spokojnie, mojemu dziecku nie dzieje się krzywda. Będąc w ciąży możecie trenować z obciążeniem – trzeba tylko przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa – napisała Kayla na swoim Instagramie.

Trenerka odniosła się też do najczęściej pojawiających się pod jej postem zarzutów i wątpliwości. Dodała też, że trenowała całe życie - i nie wyobraża sobie, żeby w ciąży mogło być inaczej. 

- Trening w ciąży to wspaniała rzecz. Byłam aktywna fizycznie przez całe moje życie. Tak długo, jak lekarz nie podaje żadnych przeciwwskazań, możecie więc trenować i podnosić ciężarki. (…) Nie trenuję w tej chwili z dużym obciążeniem. Mówiąc szczerze, zmniejszyłam je o połowę w stosunku do hantli, z jakim ćwiczyłam wcześniej. Wszystkie mamy zgodzą się ze mną, że w każdym domu jest mnóstwo rzeczy o wiele cięższych niż 5 kg. Nie mówiąc już o podnoszeniu starszych dzieci! Odpowiadając na Wasze wątpliwości: nie, moje ciężarki nie są zbyt ciężkie (właściwie są dla mnie nawet zbyt lekkie). Trening nie szkodzi w żaden sposób dziecku. I tak – możecie ćwiczyć z obciążeniem w trakcie ciąży.

No dobrze, więc kto ma rację?

Trening w ciąży - czy może zaszkodzić dziecku?

Według ekspertów, aktywność fizyczna w ciąży jest wręcz niezbędna, ale obawy użytkowników również są uzasadnione. Trenując w trakcie ciąży, łatwiej nam zapanować nad wagą, a po rozwiązaniu możemy dzięki temu szybciej wrócić do formy sprzed ciąży. Aktywność fizyczna ma też wpływ na przebieg porodu, który może być łatwiejszy do zniesienia dla kobiet, które regularnie uprawiały sport. I w końcu, co najważniejsze – trening nie zagraża zdrowiu dziecka. Są jednak pewne „ale”.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

So I was looking at the comments on my last workout video. Firstly, I want to thank you ladies for your support it’s been amazing. For the ladies who are writing things like “you are not allowed to lift weights while pregnant?!”, “is that safe??”. I want to put this into perspective for you. The weights I’m lifting are rarely over 5 kgs per hand. I want to you keep that in mind as you read this story.... Yesterday, I went to my friends house who had JUST finished vacuuming and mopping. She is VERY pregnant. I watched her pick up her 2 year off the ground and playfully lift her above her head 5-6 times while they laughed together. She then rested her 2 year old on her baby bump as she walked to the car. She put her child in the car AS WELL as a pram (which she had to fold down and then lift into the car) PLUS two other heavy bags. She then drove to a cafe, took the pram OUT of the car, assembled it, took the two heavy bags out of the car AND her child and went to breakfast. No one batted an eyelid, no one said anything, no one helped. I asked her SO MANY times, “can I help you, let me help you, I want to help!!” She said “babe, I do this EVERY DAY, I don’t need your help haha”. Ladies, my point is, working out safely while pregnant is a wonderful thing. I have been active my whole life. As long as you have clearance from your doctor, you CAN workout and you can use weights. Just because I’m standing in a gym with a crop top and shorts, doesn’t make it any less safe to lift something. I do not lift heavy weights, in fact I’ve cut the weight in HALF that I usually use. For the mums who have had kids... you would be the first to agree that there are PLENTY of things heavier than 5kgs in your house that you would have to lift or move daily (including other children) So in answer to your questions on my videos... no, the weight is not too heavy, it actually feels too light for me. No, I am not hurting the baby. No, my heart rate is not over 150(for the ladies asking) and YES, you can use weights while pregnant Ladies, you just need to follow pregnancy safe exercises (which I am posting on my page) AND you must first have clearance from your doctor

Post udostępniony przez KAYLA ITSINES (@kayla_itsines) Sty 20, 2019 o 8:22 PST

Jak trenować w ciąży?

By trening w ciąży faktycznie był bezpieczny, powinnyśmy przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa. Przede wszystkim, unikamy sportów kontaktowych, w których jest spore ryzyko kontuzji lub uderzenia (np. sztuk walki, ale również squasha). W trakcie wykonywania ćwiczeń nie powinnyśmy przez zbyt długi czas leżeć na plecach (spory ciążowy brzuszek może uciskać naczynia krwionośne i powodować uczucie osłabienia). Bezwzględnie pamiętamy o przyjmowaniu sporej ilości płynów. Unikamy też nurkowania i wysiłku fizycznego powyżej 2500 m.n.p.m. Kwestią dyskusyjną jest też zaczynanie treningu w ciąży. Jeśli do tej pory byłaś aktywna fizycznie – nie ma większych przeciwwskazań, by to kontynuować. Jeśli jednak miałaś niewiele wspólnego z siłownią – a teraz chcesz zacząć regularny trening, może się to okazać niekorzystne. Niezależnie od sytuacji, warto też skonsultować rodzaj i zaawansowanie treningu z lekarzem prowadzącym ciążę. Zanim sięgniesz po hantle, upewnij się, że nie ma żadnych przeciwwskazań z medycznego punktu widzenia.