Sposób na wzdęcia

Kochamy świąteczne smaki. Trudno odmówić sobie grzybowej, dodatkowej porcji pierogów czy karpia. To sprawia, że te dni stają się ciężarem dla brzucha. Można mu ulżyć bez sięgania po tabletki.

Warto wypić ciepły korzenny napój na zakończenie posiłku. Zalej wrzątkiem dwa-trzy ziarenka kardamonu, dodaj plasterek cytryny. Kardamon można też dodawać do kawy czy wigilijnego kompotu.

Gdy boli wątroba

Jedzenie świąteczne, czyli obfite, inne niż zwykle, może wywołać atak pęcherzyka żółciowego. Daje o sobie znać często nagłym ostrym bólem, bywa też, że dolegliwości narastają stopniowo, pojawia się uczucie pełności w brzuchu i mdłości. Tłuste i ciężkie dania to również wyzwanie dla wątroby. Nadmiar jedzenia powoduje niestrawność.

Na trawienie jest dobre oregano. Ta przyprawa ma właściwości rozkurczowe, reguluje przepływ żółci. Warto dodawać oregano zwłaszcza do ciężkich mięs i sosów.

Sposób na zaparcia


To częsty efekt przejedzenia i świątecznego rozleniwienia. Zaparciom bowiem sprzyjają obfite, tłuste i słodkie posiłki. W trawieniu nie pomagają też dania bez błonnika, mała ilość płynów i brak ruchu. Dlatego by ustrzec się problemów z zaparciami, trzeba unikać przejadania się, do każdego posiłku zjadać warzywa, a po świątecznym obiedzie iść na spacer. Należy też dostarczać sobie dobrych bakterii, które regulują trawienie. Porcja jogurtu naturalnego, kiszony ogórek lub kapusta powinny załatwić sprawę.

Sprawdzonym sposobem na zaparcia są suszone owoce poprawiają trawienie. Dlatego warto jeść suszone morele w świątecznych ciastach, a śliwki, jabłka i gruszki wyławiać z wigilijnego kompotu z suszu.

Ból brzucha i biegunka

Może być objawem zatrucia pokarmowego lub przejedzenia, a o to w święta nietrudno. Gdy się przydarzy, nie należy robić głodówki, bo w ten sposób rozleniwiamy jelita. Najlepiej zmienić dietę na lżejszą i jeść kasze, ryż, banany, gotowane ziemniaki i marchew, sucharki, jogurty z żywymi kulturami bakterii. Z kaszy i ryżu można przyrządzać kleiki do picia, a z ziemniaków i marchwi gotować bardzo gęste, lekkostrawne zupy. Przy biegunce trzeba też dużo pić, żeby nie dopuścić do odwodnienia.

Leczniczo działa napar z suszonych jagód. Dwie łyżeczki owoców zalej szklanką wrzątku i zostaw do naciągnięcia. Pij ciepły płyn małymi łykami.

Uczucie ciężkości i ból brzucha

Niestrawność może się objawiać uczuciem ciężkości i bólem brzucha, któremu towarzyszy niesmak w ustach, odbijanie się, nudności, czasem biegunka i stan podgorączkowy. Takie zaburzenia mogą wystąpić po zbyt obfi tym posiłku, zjedzeniu potraw ostrych lub bardzo gorących. Przyczyną niestrawności bywa też nadużycie alkoholu, wypicie dużej ilości kawy czy wypalenie dużej liczby papierosów. Niestrawność jest sygnałem, że żołądek nie jest w stanie wyprodukować potrzebnej do trawienia ilości kwasów, a wątroba nie daje rady zagospodarować nadmiaru jedzenia.

Po wypiciu mieszanki piołunu, dziurawca i mięty żołądek wytwarza więcej soków trawiennych. Do kubka wsyp 1/4 łyżeczki suszonego piołunu, po pół łyżeczki dziurawca i mięty. Zalej szklanką wrzątku i parz przez 15 minut. Ostudź i pij małymi łykami.

Zgaga: jak się jej pozbyć?

Charakterystyczne pieczenie w przełyku to efekt cofania się kwaśnej treści z żołądka. To częsta przypadłość kobiet w ciąży, ale sprzyja jej też palenie papierosów, noszenie ciasnych ubrań i obfi te posiłki, np. świąteczne. Przyczyną zgagi jest też refl uks żołądkowo-przełykowy. Gdy jedzenie wraz z kwasem żołądkowym wraca do przełyku, podrażnia jego błonę śluzową, co objawia się pieczeniem. Ulgę przynosi wypicie fi liżanki ciepłej czarnej herbaty z odrobiną mleka light i leki zobojętniające kwas żołądkowy. By zgaga się nie pojawiła, warto jeść częściej, ale małe posiłki.

W pozbyciu zgagi pomoże kisiel z siemienia. Zawiera substancje śluzowe, które neutralizują kwasy w żołądku i łagodzą zgagę. Łyżeczkę nasion zalej w garnku szklanką wody i gotuj 10 min. Ostudź i pij małymi łykami.