Jak będziemy kupować kosmetyki w 2020 roku?

Nasze doświadczenia zakupowe są coraz mocniej powiązane z kanałami online. Dotyczy to nie tylko mody, ale również branży beauty. Jak prognozuje agencja analityczna i consultingowa Mintel, klienci oczekują od marek wysoce spersonalizowanych rozwiązań, które łączą fizyczne punkty sprzedaży z kanałami online i jednocześnie pomagają dowiedzieć się jak najwięcej na temat skóry oraz jej potrzeb. I o ile kupowanie ubrań bez mierzenia stało się standardem, w kwestii pielęgnacji wciąż jednak mamy potrzebę przetestowania kosmetyków przed zakupem.

Z drugiej strony, oczekujemy od marek szytych na miarę rozwiązań i spersonalizowanego doświadczenia zakupowego. Wiemy, że każda skóra jest inna i rządzi się własnymi prawami, więc szerokopasmowa komunikacja do wszystkich już na nas nie działa. W tym kontekście phygital beauty może być odpowiedzią na wiele bolączek. Według ekspertów, w 2020 roku czeka nas masowy wysyp pop-upów dedykowanych personalizowanej pielęgnacji. Miejsca sprzedaży kosmetyków będą coraz bardziej przypominać „urodowe laboratorium” w którym klienci nadal będą mogli testować produkty, ale również kupować je w jeszcze bardziej spersonalizowany sposób.

Phygital beauty - czy sztuczna inteligencja dopasuje nam pielęgnację?

Jak nietrudno się domyślić, zmiany już się dzieją. Głównym sprawcą zamieszania jest japońska marka SK-II, która podczas ubiegłorocznych targów CES (Consumer Electronic Show) zaprosiła uczestników do kosmetycznego concept store’u przyszłości. Future X Smart Store łączył fizyczny butik z wygodą zakupów online i dodatkowymi funkcjonalnościami, jakie oferuje sztuczna inteligencja. Klienci mogli wykonać analizę skóry za pomocą specjalnego, interaktywnego skanera, a następnie otrzymywali personalizowane porady dotyczące pielęgnacji i dopasowany do nich przegląd produktów. Twórcy Smart Store’u nie zapomnieli też o konsumentach, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają – i postanowili ułatwić im znalezienie produktów za pomocą technologii rozpoznawania obrazów. Podobne doświadczenia zakupowe projektuje brytyjski Harrods, który w specjalnej zaadaptowanej przestrzeni otwiera coś na kształt urodowego placu zabaw. Oprócz nieograniczonego dostępu do topowych marek beauty, klienci będą mogli skorzystać tu z zabiegów kosmetycznych, uczestniczyć w branżowych eventach i zasięgnąć porad u ekspertów.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Atolla (@atollaskinlab) Sie 10, 2019 o 12:37 PDT

Na miejscu i na odległość

Ale marek beauty, które wprowadzają ten trend na własnym podwórku jest więcej. Wystarczy wspomnieć choćby flagowy butik Covergirl w Nowym Jorku, w którym na klientki czeka „wirtualny asystent” kierujący ich wprost do ulubionych produktów – oraz „glam station”, gdzie mogą dopasować kolor szminki czy cieni do powiek za pomocą rozszerzonej rzeczywistości – a następnie wrzucić efekty na Instagram lub Facebooka. Podobne rozwiązanie oferuje kupującym francuska marka L’Occitane en Provence, która w swoim nowojorskim butiku stworzyła interaktywną przestrzeń do konsultacji.

I choć aplikacje wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość na usługach marek beauty to nic nowego (L’Oreal zrobił to już w 2015 roku) – nowe technologie sprawiają, że kupowanie kosmetyków staje się coraz mniej produktem, a coraz bardziej usługą. W dodatku dostępną niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy. Z jednej strony klienci otrzymują wygodę zakupów online w sklepach stacjonarnych – z drugiej mogą zasięgnąć porad i dopasować rozwiązania na odległość. Innowacyjne marki, takie jak Atolla czy Mxt umożliwiają konsumentom stworzenie własnych, personalizowanych kosmetyków, bazujących na potrzebach skóry i ich indywidualnych preferencjach. Ta pierwsza umożliwia dokładne określenie potrzeb skóry na podstawie testów, które można wykonać samodzielnie w domu. Przyszłość branży beauty to już nie zabawa w zgadywanie, tylko celowa i świadoma pielęgnacja, w której nie ma miejsca na pomyłki. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Atolla (@atollaskinlab) Sie 26, 2019 o 1:02 PDT