Owoce jagodowe można wprowadzać od 5. miesiąca życia dziecka (u maluchów karmionych piersią od 7.). Zaczynamy od jagód, malin i czarnych porzeczek. Najpierw w postaci gotowych dań i w niewielkich porcjach. Można zacząć np. od łyżeczki soku jabłkowo-jagodowego albo jabłkowo-jagodowego deserku. Albo od kaszki z owocami leśnymi czy malinami. Jeśli okaże się, że malec je lubi i nie jest na nie uczulony, będą mogły zagościć na stałe w jego menu.

W sezonie warto kupować świeże owoce (najlepiej z ekologicznych upraw – informację o tym znajdziesz na opakowaniu). Zmiksowane możesz podawać jako przekąskę, ale także – połączone z kaszką albo jogurtem (od 11. miesiąca) – jako samodzielny posiłek lub naturalnie słodki deser. Zimą możesz śmiało korzystać z owoców mrożonych.

Smakują i... kurują

Czarne jagody zawdzięczają swój ciemny, granatowy kolor tzw. antocjanom, czyli substancjom, które mają zbawienny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Uelastyczniają bowiem naczynia wieńcowe i zapobiegają chorobom tego układu. Natomiast witamina A oraz betakaroten korzystnie działają na wzrok. Jagody mają też w składzie witaminy C, PP oraz E. Są dobrym źródłem kwasu foliowego i wapnia. Neutralizują wolne rodniki, dzięki czemu obniżają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych i poziom tzw. złego cholesterolu we krwi. Suszone jagody stosuje się w dolegliwościach żołądkowo-jelitowych (np. przy biegunkach).

Maliny są bogatym źródłem witaminy C i błonnika. Mają też nieco fosforu, kwasu foliowego i magnezu. Witamina C wzmacnia układ odpornościowy i ułatwia przyswajanie żelaza. Jest antyoksydantem – zapobiega nowotworom i miażdżycy. Napar z suszonych malin i syrop malinowy to znane leki napotne, stosowane w chorobach z podwyższoną temperaturą. Sok z tych owoców pity w czasie przeziębienia łagodzi kaszel.

Czarne porzeczki mają bardzo dużo witaminy C, a ponadto potas, wapń, fosfor, żelazo, magnez i błonnik. W ich skórce znajdują się substancje antybakteryjne i przeciwzapalne, dlatego herbata z dodatkiem soku z czarnych porzeczek pomaga m.in. w infekcjach gardła. Owoce te działają też moczopędnie i napotnie. Neutralizują działanie szkodliwych wolnych rodników, a tym samym zapobiegają powstawaniu nowotworów i chorób układu krążenia. Obecne w nich witaminy A, E i beta-karoten poprawiają apetyt, regulują pracę przewodu pokarmowego i wzmacniają ogólną odporność organizmu dziecka.

Koktajl malinowy

od 11. miesiąca
(1 porcja)

  • pół kubeczka jogurtu naturalnego, łyżka malin

Maliny opłucz , osącz na sitku. Połącz z jogurtem i zmiksuj. Koktajl podawaj łyżeczką.

Zupa jagodowa

od 9. miesiąca
(2 porcje)

  • szklanka jagód, szklanka niegazowanej wody mineralnej, garść makaronu ryżowego

Jagody umyj, osącz i zmiksuj. Wodę zagotuj, dodaj zmiksowane jagody i podgrzewaj przez chwilę. Włóż ugotowany osobno makaron. Podawaj na ciepło lub na zimno.

Kisiel owocowy

od 7. miesiąca
(1 porcja)

  • pół szklanki owoców (porzeczki, maliny, jagody), 100 ml wody, łyżeczka mąki ziemniaczanej

Owoce zagotuj w 80 ml wody i przetrzyj. Mąkę ziemniaczaną rozprowadź w pozostałej zimnej wodzie i wlej na wrzący przecier często mieszając. Podawaj np. z biszkoptem.