Zapytałyśmy

Konrada Gacę, eksperta ds. leczenia otyłości i specjalisty żywieniowego o potrawy wigilijne dietetyczne, czyli takie, dzięki którym nie będziecie musiały szybko odchudzać się przed Sylwestrem. Płaski brzuch na Sylwestra to bowiem plan większości z nas.

Potrawy wigilijne lekkostrawne

Nie musisz rezygnować z tradycyjnych potraw, aby zachować szczupłą sylwetkę. Wystarczy, że nieco zmienisz ich skład, a staną się dietetyczne, ale równie pyszne. Rybę do tradycyjnej ryby po grecku możesz ugotować, a nie usmażyć. Do zagęszczania sosów i do sałat użyj tym razem jogurtu naturalnego, a nie wysokoprocentowej śmietany. Jedz więcej warzyw, jednocześnie rezygnując z produktów z białej mąki. Te sprytne triki sprawią, że twoje dania wigilijne nie będą wywoływały wyrzutów sumienia i będziesz mogła cieszyć się ich smakiem, nawet będąc na diecie odchudzającej. Po więcej pomysłów na wigilijne dania fit zapraszam do mojej książki „Kuchnia Fit”. Znajdziesz tam wiele ciekawych i łatwych w przygotowaniu przepisów”, doradza Konrad Gaca.

Jedz świadomie

To ważne, żebyś do posiłku siadała tylko wtedy, kiedy to zaplanujesz. Nie raz zdarza się, że jemy z nudów lub w ferworze rozmowy z innymi nie zauważymy ile zjedliśmy „przy okazji”. Zwracaj uwagę na czas, który spędzasz przy stole i na to, co ląduje na twoim talerzu. Wystrzegaj się dodatkowych porcji słodyczy i alkoholu, przez które możesz stracić kontrolę nad tym, co jesz.”, dodaje ekspert.

Ruch w Święta

Najlepszy odpoczynek to ten spędzony w ruchu. Zamiast oglądać telewizję podjadać, zaproś całą rodzinę na poobiedni spacer. Chwile na świeżym powietrzu pozwolą wam dotlenić organizm i sprawią, że świąteczne jedzenie szybciej ulegnie spaleniu."

Dietetyczne potrawy wigilijne przepisy

Barszcz wigilijny

Składniki:

•          4 buraki,

•          2 ząbki czosnku,

•          2 l wywaru warzywnego,

•          garść suszonych prawdziwków,

•          2 liście laurowe,

•          4 ziela angielskie,

•          2 łyżki majeranku,

•          6 ziaren pieprzu czarnego,

•          3 łyżki posiekanej natki pietruszki,

•          3 łyżki soku z cytryny.

Wykonanie:

Grzyby opłukać na sitku, włożyć do rondelka, zalać 2 szklankami zimnej wody i zostawić na noc do namoczenia. Następnego dnia grzyby ugotować do miękkości w wodzie, w której się moczyły, z dodatkiem liści laurowych i czosnku. Buraki umyć, każdy zawinąć w folię aluminiową, ułożyć na blasze do pieczenia i piec do miękkości przez około 1 godzinę w temp. 190°C. Rozwinąć z folii, obrać i zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Do wrzącego wywaru z warzyw dodać majeranek, pieprz, ziele angielskie oraz natkę pietruszki. Dodać starte buraki i zagotować. Gotować na malutkim ogniu przez około 3-4 minuty, zdjąć z ognia i dodać sok z cytryny. Wywar warzywny przecedzić i połączyć z wywarem z grzybów.

Gołąbki wigilijne z kaszą i grzybami

Składniki:

•          1 biała kapusta,

•          100 g suszonych grzybów,

•          1 cebula,

•          2 szklanki prażonej kaszy gryczanej

•          3 szklanki wody,

•          30 g masła,

•          pieprz czarny.

Wykonanie:

Suszone grzyby płuczemy i moczymy w zimnej wodzie, odstawiamy na noc. Następnego dnia gotujemy i kroimy w paski. Zachowujemy wywar. Kapustę gotujemy w garnku, nożem oddzielany liście wierzchnie (już sparzone). Cebulę kroimy w plasterki i parujemy do miękkości, szatkujemy. Do garnka wlewamy 3 szklanki wody, dodajemy masło i gotujemy. Na wrzątek wrzucamy opłukaną i przebraną kaszę. Zmniejszamy i gotujemy na małym ogniu, aż kasza wchłonie wodę. Dodajemy grzyby i cebulę, dokładnie mieszamy. Wstawiamy garnek z kaszą do piekarnika nagrzanego do temperatury 160 stopni i pieczemy przez 40 minut. Odstawiamy do wystudzenia. Kasze zawijamy w liście sparzonej kapusty i układamy dosyć ciasno w naczyniu żaroodpornym. Zalewamy wywarem z grzybów i pieczemy w temperaturze 160 stopni przez godzinę.

Sernik na zimno

Składniki:

•          6 serków naturalnych po 150g,

•          pół fiolki zapachu rumowego,

•          4-6 łyżeczek stewii w proszku

•          2-3 opakowania żelatyny,

•          Naturalny sok z jagód, czarnej porzeczki lub malin, kilka łyżeczek,

•          100 ml mleka,

•          ¾ szklanki wody,

•          owoce do dekoracji

Wykonanie:

Serki (trzymane w ciepłym miejscu) wkładamy do miski, dodajemy aromat rumowy i stewię w proszku, wszystko mieszamy. Następnie, ciągle mieszając, dodajemy żelatynę (2/3 opakowania) rozpuszczoną w mleku. Tak przygotowaną masę serową przekładamy do tortownicy i zostawiamy do zastygnięcia. Pozostałą żelatynę rozpuszczamy w wodzie i dodajemy sok, dosładzamy ewentualnie stewią w proszku. Na zastygniętej masie układamy owoce i zalewamy galaretką. 

ZOBACZ TEŻ:

JAK JEŚĆ, ŻEBY SIĘ NIE PRZEJEŚĆ?

AMANDA BISK: ONA ZMOTYWUJE CIĘ DO ĆWICZEŃ