Co jeść w ciąży? 

Zdrowa dieta w ciąży ma kluczowe znaczenie zarówno dla kobiety, jak i dziecka. Wpływa na samopoczucie przyszłej mamy, przebieg porodu, powrót do dawnej sylwetki oraz oczywiście zdrowie dziecka. Szczególnie ważne są kwas foliowy oraz kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. To właśnie te składniki gromadzą się w tkance nerwowej płodu już na wczesnym etapie ciąży. Oznacza to, że ich niedobór może nieodwracalnie zaburzyć prawidłowy rozwój układu nerwowego oraz mózgu dziecka. Jak powinien więc wyglądać jadłospis kobiety w ciąży

Naukowcy z Instytutu Zdrowia Globalnego w Barcelonie przeprowadzili test, którego wyniki powinny zainteresować przyszłe mamy. Okazuje się, że produktem dostarczającym dziecku wszystkie wymienione składniki są orzechy. Chociaż od dawna znamy ich zdrowotne właściwości – hiszpańskie badanie stanowi pierwsze naukowe potwierdzenie ich działania narozwój płodu.

Dieta w ciąży: dlaczego warto jeść orzechy?

W badaniu wzięło udział 2200 kobiet z dziećmi około 8. roku życia. Naukowcy odkryli, że kilkulatki, których mamy jadły co najmniej 30 g orzechów tygodniowo, są bardziej inteligentne. Wykazały to testy funkcji poznawczych, koncentracji oraz pamięci krótkotrwałej.

Co istotne – związek pomiędzy dietą bogatą w orzechy a bystrością dzieci został zauważony tylko w przypadku pierwszych 12 tygodni ciąży, czyli pierwszego trymestru. Co prawda badanie nie wyjaśniło przyczyn różnicy między nim, a drugim czy trzecim trymestrem, jednak w literaturze naukowej istnieje już sporo teorii na ten temat.

Uważa się na przykład, że rozwój płodu można podzielić na etapy, w trakcie których jest on szczególnie wrażliwy na różne czynniki. Pierwszy trymestr charakteryzuje się tym, że dziecko pobiera z organizmu matki składniki kluczowe dla dalszego rozwoju. Dlatego niezwykle ważne jest, aby mama dbała wtedy o swoją dietę. 

Które orzechy są najzdrowsze dla kobiet w ciąży? 

Wszystkie orzechy są zdrowe, ale gdybyśmy miały wybrać, te które zawierają najwięcej składników potrzebnych kobietom w ciąży, byłby to orzechy włoskie. Dlaczego? Po pierwsze mają rekordową zawartość zdrowych kwasów tłuszczowych. Wystarczy zjeść trzy dziennie, aby całkowicie pokryć swoje zapotrzebowanie na kwasy omega-3. Po drugie zawierają nie tylko w kwas foliowy, ale także witaminę B6, która wspomaga gospodarkę hormonalną oraz zmniejsza poranne mdłości. 

Wspomniane badanie oprócz orzechów włoskich uwzględniało także: migdały, orzeszki ziemne, orzeszki piniowe i orzechy laskowe. Cała ta grupa produktów jest bowiem bogata w witaminy, wspiera układ nerwowy oraz niweluje skutki stresu.

Na koniec przypominamy, aby zawsze wybierać orzechy bez dodatku soli, cukru i tłuszczu. Inaczej zamiast porcji zdrowia zafundujemy sobie kolejną śmieciową przekąskę.