Dieta roślinna - najlepsza dla zdrowia?

Weganizm odmładza wygląd i poprawia stan zdrowia. Ale czy jest sposobem na długowieczność? Najnowsze badania naukowe wykazały, że dieta roślinna zmniejsza niewydolność serca. Aż o 42%! Osoby spożywające dużo owoców i warzyw mają o wiele lepszą kondycję niż ci, na których talerzach przeważa mięso lub nabiał. Badacze odkryli też, że ograniczenie konsumpcji kawy do jednej filiżanki tygodniowo obniża ryzyko zachorowania na serce o 8%. Czy potraficie dozować sobie tę przyjemność?

Niewydolność serca występuje wtedy, gdy narząd zbyt słabo pompuje krew. Naukowcy z Icanh School of Medicine w Nowym Jorku przebadali 15,569 pacjentów z tą przypadłością. Ich zdrowie monitorowano przez 4 lata. Pod uwagę wzięto cztery rodzaje posiłków: szybkie dania (fast food, makarony, czerwone mięso, smażone ziemniaki), roślinne menu (warzywa, owoce, strączki), słodycze (desery, chleb, czekolada, cukierki), kuchnię południową (jajka, smażone potrawy, przetworzone mięso, napoje słodzone) oraz alkohole i sałaty (ocet, wino, pomidory, zielone warzywa liściaste, masło). Okazało się, że pacjenci stosujący niemalże wegańskie menu cofnęli swój wiek metaboliczny, a nawet poprawili wydolność serca. 

"Spożywanie głównie zielonych warzyw kapustnych, owoców, fasoli, produktów pełnoziarnistych i ryb jest kluczem do długowieczności. Warto ograniczyć w diecie przetworzone mięso czy tłuszcz, nabiał oraz cukier. Współczesne, masowo wytwarzane produkty źle wpływają na wydolność serca. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest dieta bazująca na roślinach. Wegańska lub fleksitariańska, w której przeważają owoce i warzywa." - mówi Dr Kyla Lara ze szpitalu Mount Sinai w Nowym Jorku. 

Pamiętajcie, że dieta śródziemnomorska, czyli ta, w której obok warzyw i owoców rządzą ryby wraz z owocami morza, jest uważana za najzdrowszą na świecie!