Dieta Pegan co to takiego?

Dieta Pegan to odmiana wegańska diety paleo, którą opracował w 2014 roku dr Mark Hyman z Kliniki Medycyny Funkcjonalnej w Cleveland. W zasadzie dr Hyman zaczął tesotwanie Pegan od siebie, w efekty i przebieg diety opisał na swoim blogu. Podkreślił też, że na wegańskiej diecie Pegan jest obecnie Rich Roll, który ukonczył pięć maratonów Iron Man w ciągu siedmiu dni czy inny sportowiec Lebron James (dieta paleo).

Dieta Pegan ma kilka głównych zasad. Pięć (lub więcej) porcji warzyw dziennie, cztery porcje węglowodanów, trzy porcje białka, dwie zdrowych tłuszczy i jedna nabiału. Według zasady 5-4-3-2-1. Tak rozłożone składniki można spokojnie przekształcić w trzy pełne posiłki dziennie i dwie przekąski. Mięso i ryby mogą być częścią diety, ale tylko i wyłącznie w małych ilościach, można też pozwolić sobie na tzw. cheat day. Co to oznacza? Że w ciągu tygodnia można napić się dwóch drinków na bazie alkoholu czy zjeść dwa niewielkie desery. Wygląda to początkowo całkiem nieźle, jednak jest pewne „ale”.

Calkowicie z diety należy wykluczyć większość ziaren, totalnie zminimalizować nabiał (jedna niewielka porcja dziennie, żegnajcie jogurty i sery) i skupić się na budowaniu posiłku głównie roślinnego (nigdy na bazie gotowych pakowanych produktów). Tak więc przygotowanie posiłków w diecie Pegan może być czasochłonne.

Dieta Pegan co można jeść?

Dodatkowo istnieje cała lista posiłków, których należy unikać i takich, które trzeba jeść każdego dnia. W większości bazujemy na owocach i warzywach: jabłkach, grejpfrutach, brzoskwiniach – w przypadku warzyw prawie wszystkie (o ile ich indeks glikemiczny wynosi 55-69). Białko z kolei stanowi jakieś 25 % całej diety Pegan (kurczak, ryba, chuda wołowina, jajka). Kurczak tylko zagrodowy, bez antybiotyków, wołowina i ryby ze sprawdzonych źródeł.

W diecie dobre są też zdrowe tłuszcze zawarte w tzw. super foods – awokado, orzechach i oliwie z oliwek. Można też jeść dziki ryż, kaszę quinoa i owsiane płatki (wszystko bez glutenu). Jakie warzywa nie wchodzą w skład diety Pegan? Warzywa zawierające skrobię, czyli buraki, dynia, bataty i zwykłe ziemniaki oraz pasternak wypadają z listy codziennych składników. Podobnie jak jogurt, granola, orzeszki ziemne i żółty ser. Jeśli będzie ścisle trzymać się listy, ograniczycie cukier w produktach, będziecie jeść głównie warzywa i chude białka, macie dużą szansę na spadek wagi. Nie będzie on wielki, ale za to bez efektu jojo. To co, zaczynacie nową dietę?