Hashimoto: po czym poznać tę chorbę?

Choroba Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, która atakuje tarczycę. Tak jak w większości innych chorób z tej grupy, w przypadku Hashimoto zaczyna szwankować układ odpornościowy, który zamiast zwalczać wrogie bakterie i wirusy – zwraca się przeciwko sobie. W tym przypadku atakuje tarczycę, wywołując przewlekły stan zapalny. To zaburza jej funkcje i produkcję hormonów, co niestety ma wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Tarczyca ma bowiem wpływ na poziom energii i temperaturę ciała, stymuluje wzrost i rozwój organizmu, reguluje metabolizm i ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ośrodkowego układu nerwowego. Jej dysfunkcja może powodować m.in.:

  • zaburzenia rytmu serca
  • brak miesiączki
  • huśtawkę nastrojów, nerwowość, obniżony nastrój
  • słaba koncentracja
  • ciągłe zmęczenie i brak energii
  • suchą skórę, wysypki, wypadanie włosów
  • bezsenność.

Póki co lekarze nie wiedzą co jest bezpośrednią przyczyną Hashimoto, a jako główne powody podaje się najczęściej czynniki genetyczne oraz stres. Sprawę dodatkowo utrudnia fakt, że przez pierwszych kilka lat choroba nie daje o sobie znać. Stan zapalny niszczy tarczycę stopniowo, na początku nie dając żadnych objawów. Jednak większość ekspertów jest zgodna co do tego, że postęp Hashimoto można zatrzymać i całkowicie kontrolować. By tak się stało, kluczowe jest regularne wykonywanie badań, terapia regulująca pracę hormonów, a także właściwa dieta, która pomoże zmniejszyć stan zapalny w organizmie. 

Dieta na Hashimoto: co jeść, by zatrzymać chorobę?

Zmiana stylu życia i sposobu odżywiania są kluczem do zatrzymania choroby. Najważniejsze jest dostarczanie organizmowi takich produktów, które pomogą zmniejszyć stan zapalny i wzmocnią odporność. Wśród składników, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy warto wspomnieć przede wszystkim trzy minerały: jod, cynk i selen. Jod i cynk odgrywają kluczową rolę w produkcji hormonów tarczycy. Choć niedobory tych składników w krajach rozwiniętych zdarzają się niezwykle rzadko, warto mieć na uwadze ich znaczenie. Jod znajdziesz m.in. w owocach morza, jajkach, ziemniakach czy krowim mleku, cynk - w mięsie wołowym i drobiu, ostrygach i innych skorupiakach czy krowim mleku. W przypadku selenu, nie ma naukowych dowodów na to, że leczy Hashimoto. Jednak u osób z tą chorobą, które regularnie uzupełniały selen, zaobserwowano spadek przeciwciał atakujących tarczycę. Bogatym źródłem selenu są m.in. jajka, orzechy brazylijskie, soja, tuńczyk, sardynki, wołowina czy kurczak. 

Jakie jeszcze produkty pomagają zatrzymać Hashimoto? Zajrzyj do galerii!