Choroba Hashimoto: jak sobie poradzić?

Hashimoto to choroba, na którą cierpi coraz więcej kobiet. Huśtawka nastrojów, ciągłe zmęczenie, nerwowość, bezsenność, opóźnienie a nawet zatrzymanie miesiączki - to tylko niektóre objawy tej choroby, która atakuje tarczycę i znacząco wpływa na nasze funkcjonowanie. Do tego dochodzą problemy ze skórą i wypadanie włosów. Najgorsze jest to, że objawy Hashimoto mogą pojawić się dopiero po kilku latach, a organizm sam nie wie, jak sobie z nimi poradzić.

Ważną rzeczą przy chorobie Hashimoto jest regularne wykonywanie badań, leczenie mające na celu regulację pracy hormonów, a także zmiana stylu życia. Ta ostatnio rzecz może okazać się najtrudniejsza, ale też przyniesie najlepsze efekty dla naszego samopoczucie. 

Przy chorobie Hashimoto kluczową rzeczą jest zmiana diety. Ważne, żeby w diecie pojawiły się składniki, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy warto wspomnieć przede wszystkim trzy minerały: jod, cynk i selen. Jod znajduje się m.in. w owocach morza, jajkach, ziemniakach czy krowim mleku, cynk - w mięsie wołowym i drobiu, ostrygach i innych skorupiakach czy krowim mleku.

Choroba Hashimoto: jak ćwiczyć?

Poprzez zmianę stylu życia w leczeniu choroby Hashimoto, rozumiemy też wprowadzenie aktywności fizycznej. Jeśli twoja choroba jest już pod kontrolą, możesz spróbować delikatnie zacząć ćwiczyć, na tyle, na ile pozwala ci samopoczucie. W przypadku osób, które dopiero rozpoczynają leczenie, lepiej poczekać z intensywnym wysiłkiem i ograniczyć się do spacerów i delikatnych ćwiczeń rozciągających.

Decydując się na trening warto pamiętać, żeby ostatni posiłek był zjedzony 1,5-2 godzin przed treningiem. Powinien to być lekki posiłek, zawierający dobrej jakości białko  (mięso,ryba,soja,jaja), złożone węglowodany oraz warzywa i tłuszcze (oliwa z oliwek, olej lniany). 

Posiłek po treningu powinien być zjedzony jak najszybciej i najlepiej żeby składał się z węglowodanów, aby uzupełnić zapasu glikogenu oraz białka.

Zajrzyjcie do galerii i zobaczcie, jakie aktywności fizyczne będą dla ciebie najlepsze przy Hashimoto. Który sport wybierzesz dla siebie?