Jabłka, ze względu na swoje walory smakowe i dietetyczne należą do chętnie spożywanych owoców. Zawierają cały szereg substancji korzystnie oddziaływujących na nasze zdrowie. Można nazwać je owocami dobrze „zbalansowanymi”. Jedno średniej wielkości jabłko dostarcza nam około 14% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę C oraz około 18% na błonnik. Ze względu na wielkość spożycia zalicza się je do jednego z głównych źródeł związków polifenolowych, które  to stanowią ważną grupę antyoksydantów występujących w żywności pochodzenia roślinnego.

Jabłka mają wyraźnie korzystny wpływ na nasze zdrowie. Badania udowodniły że, spożywanie tych owoców obniża poziom cholesterolu, ogranicza ryzyko zachorowań na raka (zwłaszcza płuc), pomaga w chorobie wieńcowej serca, spowalnia rozwój cukrzycy typu  II, a dodatkowo pomaga w utracie zbędnych kilogramów. Niestety, pomimo tego, że najnowsze prace naukowe potwierdzają, że zwiększona konsumpcja owoców i warzyw jest korzystna dla zdrowia, według FAO, w latach 2007-2009 pod względem konsumpcji owoców Polacy zajmowali przedostatnie miejsce w Unii Europejskiej.

  • W sklepach i na targowiskach oferowana jest szeroka gama odmian jabłek – różniących się wielkością, kolorem, smakiem (słodkie lub kwaśne) czy jędrnością (twarde lub bardziej miękkie). Czasem ciężko jest dokonać wyboru. Z perspektywy konsumenta niezwykle istotne jest to, aby kupić owoce zdrowe
  • nie tylko ładnie wyglądające i smaczne – ale przede wszystkim bezpieczne do spożycia. Bardzo ważne jest również, aby po dokonaniu zakupu zapewnić owocom odpowiednie warunki przechowywania, by zachować ich wartości odżywcze przez jak najdłuższy czas.

Mikotoksyny mogą być przyczyną ostrych i przewlekłych zatruć (także śmiertelnych), mogą powodować alergie, grzybice, choroby układu oddechowego i pokarmowego, w tym wątroby, a także liczne choroby związane z osłabieniem układu odpornościowego. Aby ustrzec się przed mikotoksynami trzeba bezwzględnie unikać uszkodzonych jabłek – nie należy wykrawać zgniłych części owoców i spożywać pozostałych, teoretycznie „zdrowych” części, ponieważ nie można w prosty sposób stwierdzić, czy w tych częściach nie ma mikotoksyn.


3 najważniejsze elementy na które powinniśmy zwrócić uwagę kupując jabłka:

  1. Wygląd owoców. Do spożycia powinniśmy wybierać tylko świeże, nie pomarszczone owoce bez widocznych uszkodzeń, a tym bardziej bez oznak rozwoju chorób.
  2. Skórka jabłka. Wygląd skórki zależy od odmiany – może być ona zarówno gładka i błyszcząca, jak i matowa. Natomiast wszelkie nietypowe zmiany na skórce, ciemne plamy, czy też nierówności mogą oznaczać chorobę owoców.
  3. Miąższ owoców i gniazda nasienne. Do spożycia nadają się tylko te owoce, których miąższ jest soczysty, jednorodny i chrupki. W zależności od odmiany ma on kolor od białego do jasno żółtego, a od strony skórki może być różowy. Nie powinien mieć brązowego zabarwienia czy plam. Zwracajmy również uwagę na gniazda nasienne z oznakami pleśnienia – takie jabłka nie nadają się do spożycia!

Sprawdź przepis na śmietanową szarlotkę

Super przepis na racuchy z jabłkami