1. ĆWICZ, I TO CODZIENNIE

Sport jest tak skuteczny, jak leki na serce. Według badań osoby, które przejawiają aktywność fizyczną przez godzinę (lub pół, ale intensywnie), są o 50 proc. mniej narażone na choroby kardiologiczne. Nie masz czasu na długi trening? Ćwicz krócej. Ale ruszaj się żwawiej, wbiegaj po schodach, chodź wszędzie pieszo. Codziennie!

2. JEDZ OWSIANKĘ

Właśnie zostało to dowiedzione: płatki owsiane (dokładnie zawarte w nich awentramidy) działają przeciwutleniająco i przeciwzapalnie. Dzięki nim hamowana jest produkcja cytokin zapalnych związanych z tworzeniem w naczyniach pasm tłuszczowych. Jedz płatki owsiane na śniadanie (najlepiej górskie lub zwykłe, błyskawiczne mają wysoki indeks glikemiczny). Zalej je wrzątkiem, przykryj i gotowe. Możesz dodać do nich bakalii. Pycha.

3. CZĘSTO SIĘ ŚMIEJ

... bo podczas śmiechu ciało uwalnia się od napięć i organizm się dotlenia. Dla swojego dobra popracuj też nad pogodą ducha, ona niweluje stres, który jest cichym winowajcą chorób serca. Jeśli nie jest ci wesoło, to choć rozciągaj usta w sztucznym uśmiechu – zobaczysz, od razu zrobi ci się lepiej.

4. RZUĆ PALENIE

Ta przyjemność zwiększa ryzyko chorób serca i udaru, i to nawet cztery razy bardziej niż u osób wolnych od nałogu. Co ciekawe, okazuje się, że u palących kobiet występuje o 25 proc. większe prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca niż u palaczy brzydkiej płci.

5. POŚWIĘCAJ CZAS PARTNEROWI

Badania pokazują, że osoby w udanych związkach rzadziej chorują na zwapnienie tętnic wieńcowych (które może prowadzić do zawału). Najprawdopodobniej wynika to z tego, że mając przy sobie wspierającego partnera, łatwiej rozładowywać codzienne napięcie emocjonalne. Zadbaj więc o serdeczne relacje także w trosce o serce.

6. GOTUJ JAK GRECY

Serce kocha świeże owoce i warzywa, wszelkie ziarna i oleje – zwłaszcza te bogate w jednonienasycone, dobre kwasy tłuszczowe. Takie produkty pomagają utrzymać niskie ciśnienie krwi i niski poziom złego cholesterolu LDL – winnego tworzeniu się płytek miażdżycowych blokujących tętnice.

7. CZĘŚCIEJ UPRAWIAJ SEKS

Najlepiej dwa razy w tygodniu. Miłosne igraszki pomagają zniwelować stres i utrzymać niskie ciśnienie krwi, a to czynniki wyzwalające problemy z sercem. Co ciekawe, samo uczucie podniecenia już wywołuje wyrzut hormonów zwiększających przepływ krwi.

8. MYJĄC ZĘBY, UŻYWAJ NICI

Dzięki temu unikniesz zapalenia dziąseł. Dowiedziono, że bakterie z jamy ustnej, przedostając się do innych części ciała, mogą szkodzić sercu. Czyszczenie zębów nićmi dentystycznymi w łatwy sposób uwalnia dziąsła od zarazków.

9. NIE BIERZ ZBYT DUŻO TABLETEK PRZECIWBÓLOWYCH

Uważaj: według pisma „The Lancet” duże dawki niesterydowych leków przeciwzapalnych (np. ibuprofenu) zwiększają ryzyko ataku serca i śmierci w wyniku jego choroby.

10. PIJ HERBATĘ

Zieloną, ale też czarną, najlepiej liściastą. Jej napar zawiera związki obniżające poziom złego cholesterolu LDL i zwiększające wydolność tętnic. Picie herbaty wycisza też stres.

11. STARAJ SIĘ WYSYPIAĆ

Zyskają na tym uroda, zdolność do koncentracji, ale też sprawność serca. Bezsenność może zwiększać ryzyko jego zawału, a słaba jakość snu podwyższa ryzyko pojawienia się wysokiego ciśnienia krwi, czynnika sprzyjającego zawałom.