Cynamon cejloński czy Cassia?

Cynamon (Cinnamomum verum) jest drzewem należącym do rodziny Lauraceae, które rośnie w Indiach, Sri Lance, Indonezji, Brazylii, Wietnamie i Egipcie. Przyprawa powstaje przez wysuszenie kory drzewa. Charakterystyczny smak i aromat cynamonu powoduje, że jest on częstym gościem w naszej kuchni.

 

Zobacz też: Przyprawy i ich niezwykła moc

Mimo, że istnieją cztery główne odmiany cynamonu, to dwie z nich - cejloński i Cassia - są najbardziej popularne. Najdroższym i najbardziej cenionym jest cynamon cejloński, charakteryzujący się słodkim smakiem. Laski tej odmiany są bardziej miękkie i łatwo można je zmielić. Cynamon cejloński jest sprzedawany w sklepach z kuchniami świata. Cassia natomiast jest zdecydowanie bardziej twardy i ciemniejszy, zazwyczaj właśnie ta odmiana króluje w naszych sklepach.

Cynamon Cassia jest naturalnym źródłem związku zwanego kumaryną. Związek ten występuje również w innych roślinach, takich jak seler, rumianek, koniczyna słodka i pietruszką. To właśnie kumaryna odpowiada za przyjemny zapach świeżego siana. Jednak spożywana w zbyt dużych ilościach może uszkadzać wątrobę. Maksymalna dzienna dawka kumaryny wynosi 0,1 mg na kilogram masy ciała. Rodzaje cynamonu różnią się między sobą zawartością kumaryny, dlatego trudno jest ustalić jaka jest bezpieczna ilość jego przyjmowania.

Zobacz też: 10 pomysłów, jak zdrowo rozpocząć dzień

Cynamon właściwości

Cynamon to jedna z najstarszych przypraw. Istnieje o nim wzmianka już w pierwszych księgach Starego Testamentu. Był on wykorzystywany do celów leczniczych od najdawniejszych czasów. W tradycyjnej medycynie chińskiej stosowano go w celu zwalczania przeziębień, wzdęć, nudności, biegunki i bolesności miesiączek. Popularność zdobył również jako produkt dodający energii i witalności. Dodatkowo stosowany był na poprawę krążenia i w celu rozgrzania organizmu.

Dlaczego warto wprowadzić cynamon do swojej kuchni?

1. Cynamon jest doskonałym źródłem manganu, błonnika, żelaza i wapnia.

2. Badania wykazały, że zaledwie 1/2 łyżeczki cynamonu dziennie mogą obniżać poziom złego cholesterolu LDL.

3. Niektóre badania sugerują, że cynamon może mieć wpływ na regulację poziomu cukru we krwi, co ma szczególne znaczenie dla osób chorych na cukrzycę.

4. Cynamon wykazuje niesamowite zdolności wspomagające leczenie infekcji drożdży.

5. W badaniu opublikowanym przez naukowców z US Department of Agriculture w stanie Maryland, dowiedziono, że cynamon może zmniejszyć rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych. Pamiętajmy jednak, że żadna przyprawa i medycyna naturalna nie zastąpi specjalistycznego leczenia raka.

6. Dowiedziono, że pół łyżeczki cynamonu w połączeniu z jedną łyżką miodu spożywane codziennie rano przed śniadaniem przynosi ulgę w bólach stawów już po jednym tygodniu kuracji.

7. Badania wykazały, że aromat cynamonu poprawia funkcje poznawcze i pamięć.

8. Naukowcy z Kansas State University stwierdzili, że cynamon zwalcza bakterie E.coli. Wstępne badania laboratoryjne oraz badania na zwierzętach wykazały, że cynamon może mieć właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze. Dodawany do żywności, hamuje rozwój bakterii i psucie się żywności, co czyni go naturalnym konserwantem.

9. Olejek i kora cynamonu to prawdziwi siłacze w walce ze zmianami trądzikowymi. Likwidują ropne wypryski, rozjaśniają cerę, zapobiegają plamom trądzikowym, łagodzą przebarwienia.

10. Nadaje niepowtarzalny smak potrawom.
 

Kosmetyki z cynamonem

 

Zobacz też: Karczochy na wysoki cholesterol i problemy z trawieniem

Cynamon przeciwwskazania

  • Cukrzyca - osoby zażywające leki na cukrzycę lub leki, które wpływają na poziom glukozy we krwi czy insuliny, nie powinny stosować w dawkach terapeutycznych cynamonu, chyba że są one pod kontrolą lekarza
  • Ciąża - może wykazywać właściwości poronne
  • Wrzody żołądka
  • Wrzody dwunastnicy
  • Atopowe zapalenie skóry

W myśl zasady, ze wszystko jest trucizną i nic nią nie jest, powinniśmy spożywać cynamon z umiarem. Co nie oznacza, że mamy zrezygnować z jego dobroczynnych wartości.