20 pytań o witaminy - Kobieta.pl

Zarejestruj się!

Na podobny temat:

Zdrowie - |Medycyna
rozmiar czcionki:AAA

20 pytań o witaminy

15.04.04 13:00



Organizm w trakcie wysiłku zużywa więcej witamin. Poza tym część z nich traci z potem. Aby uzupełnić straty, można brać maksymalnie dwukrotną dzienną dawkę.

Czym popijać gotowe preparaty witaminowe?

Najlepiej wodą. Kawa i herbata są niewskazane. Kofeina utrudnia wchłanianie witamin.

Kto potrzebuje zwiększonej dawki witamin?

Dodatkowe witaminy - zawsze w porozumieniu z lekarzem - powinny brać kobiety w ciąży, karmiące piersią i stosujące pigułki antykoncepcyjne. A ponadto osoby palące, nadużywające alkoholu, a także pijące dużo kawy albo coli. Zwiększone dawki potrzebne są też sportowcom, osobom starszym i rekonwalescentom.

Czy muszę brać witaminy, jeśli zostałam wegetarianką?

Nie, jeżeli w skład nowej diety wchodzą produkty mleczne i jajka. Wówczas organizmowi nie brakuje żadnych witamin, nawet tych z grupy B, które rzadko występują w warzywach i owocach.

Czy to prawda, że witamina D może spowolnić rozwój osteoporozy?

Tak, ale tylko wtedy, gdy przyjmujemy ją razem z wapniem. Witamina D ułatwia bowiem przyswajanie wapnia przez organizm, usprawniając proces mineralizacji kości. Dzięki temu kości stają się gęściejsze (twardsze). Tę witaminę wraz z wapniem powinny przyjmować osoby po 60. roku życia.

Jakie objawy sygnalizują, że brakuje nam witamin?

O niedoborze witamin (awitaminozie) świadczą m.in. problemy z koncentracją, ciągłe przemęczenie, apatia, zwiększona podatność na infekcje wirusowe, bakteryjne i grzybicze, brak apetytu, rozdrażnienie, bezsenność, ale także problemy ze wstawaniem. Ponieważ jednak objawy te mogą wskazy-wać na bardzo różne problemy ze zdrowiem, tylko lekarz może roztrzygnąć, co jest przyczyną złego samopoczucia.

Jakie witaminy nazywamy przeciwutleniaczami?

Witaminy C, E i A. Unieszkodliwiają one wolne rodniki, które mogą przyczynić się do rozwoju wielu chorób, np. układu krążenia, nowotworowych. Aby być pewnym, że organizm ma pod dostatkiem witamin C i A, należy zjadać codziennie 200-300 g czerwonych i pomarańczowych warzyw. Witaminę E znajdziemy w oleju roślinnym.

Jak przyrządzać jedzenie, by nie traciło witamin?

Autor: Beata Kołodziejczyk, konsultacja: Edyta Gulińska, dietetyk

źródło:
12345
Oceń artykuł

Skomentuj

Jeśli chcesz komentować pod własnym nickiem, zaloguj się





Kupuj najtaniej z CENEO