Woda - źródło życia - Kobieta.pl

Zarejestruj się!

Na podobny temat:

Zdrowie - |Zdrowo jeść
rozmiar czcionki:AAA

Woda - źródło życia

25.05.09 10:47
fot. Shutterstock

fot. Shutterstock

Wspieramy akcję picia wody. Woda, która jest niezbędnym elementem naszego życia wpływa na wszystko wokół nas. Przeczytaj kilka ciekawostek, które przygotowaliśmy specjalnie dla ciebie.



Czy wiesz, że:
• Ojciec medycyny - Hipokrates - już ponad 2000 lat temu zalecał wszystkim, aby pili jak najwięcej wody.
• Woda jest „matrycą życia”, jak powiedział noblista Szent Gyorgi – nie ma organizmów żywych, zdolnych do funkcjonowania bez choćby odrobiny wody.
• Bez wody człowiek może przeżyć w klimacie umiarkowanym 7 dni, natomiast bez pożywienia ponad 2 miesiące.
• Utrata wody sięgająca 3% masy ciała powoduje obniżenie wydajności fizycznej o 20%. Przy utracie wody 20-22% masy ciała następuje śmierć organizmu.
• Nie powinno się trzymać butelki PET z wodą w miejscu nasłonecznionym, gdyż pod wpływem promieni słonecznych może nastąpić zmiana smaku produktu.
• Dla utrzymania właściwej jakości wody znaczenie ma wiele czynników. Powinna być ona przechowywana w suchym, chłodnym i zacienionym miejscu.
• Wodę z odkręconej butelki najlepiej wypić możliwie szybko od otwarcia. Po otwarciu butelki woda zachowuje swoje właściwości przez kilkanaście godzin. Nie powinno się pić wody bezpośrednio z butelki, gdyż może to doprowadzić do zanieczyszczenia mikrobiologicznego.
• Jeżeli chcemy wykorzystać wodę butelkowaną do gotowania napojów i pokarmów, należy wybrać wodę z niższą zawartością wapnia (ok. 50mg/dm3) i magnezu (poniżej 30mg), aby uniknąć wytrącania się osadów tych pierwiastków podczas gotowania.
• Okres przydatności wody do spożycia podany jest na opakowaniu, ale jej jakość zależy też od tego, czy woda jest przechowywana w zalecanych warunkach, tj. w miejscu nie nasłonecznionym i w temperaturze poniżej 20°C.
• Naturalne wody mineralne to wody wyróżniające się stabilnym i bardzo zróżnicowanym składem mineralnym mającym znaczenie dla procesów fizjologicznych przebiegających w organizmie człowieka.
• Naturalne wody źródlane to wody charakteryzujące się na ogół niższą zawartością składników mineralnych, dlatego mogą być stosowane w codziennej diecie przez wszystkich bez względu na wiek czy obciążenia zdrowotne.
• Woda stołowa jest wodą otrzymywaną z mieszaniny wód o różnej mineralizacji. Wodą stołową jest również woda, do której dodaje się sole mineralne zawierające jeden lub więcej składników mających znaczenie fizjologiczne jak: sód, magnez, wapń, chlorki, siarczany, wodorowęglany.
• W czasie upałów lub pracy fizycznej w uciążliwych warunkach termicznych wskazane jest picie naturalnych wód mineralnych średnio – lub wysoko zmineralizowanych, ze znaczną zawartością chlorków sodu oraz chlorków i/lub wodorowęglanów wapnia i magnezu.
• Osobom z nadciśnieniem tętniczym i skłonnościami do obrzęków, zalecane jest picie wód z niską zawartością sodu (poniżej 20 mg/dm3).
• Do przygotowywania napojów i mieszanek pokarmowych dla niemowląt i małych dzieci odpowiednie są jedynie wody niskozmineralizowane z niską zawartością sodu, siarczanów i chlorków (poniżej 20 mg/dm3).
• W uzupełnianiu niedoborów mineralnych pomocne jest picie wód zawierających deficytowe pierwiastki (wapń, magnez, fluorki, jodki, żelazo (II)) w znaczących stężeniach wskazanych specjalnym oznaczeniem na etykiecie. Oczekiwane efekty stosowania tych wód mogą być zauważalne jednak dopiero po systematycznym pobieraniu takiej wody w ilości ok. 1 litra dziennie.
• Osoby z dolegliwościami żołądkowymi, jak owrzodzenia i nadkwasota, nie powinny pić wody wysokonasyconej dwutlenkiem węgla, zwłaszcza w większej jednorazowej dawce. Dla tych osób wskazane jest natomiast picie systematyczne przez dłuższy czas (3 x dziennie) wód alkalicznych, zawierających powyżej 1200mg/dm3 wodorowęglanów sodu.
• Zarówno naturalne wody mineralne jak też naturalne wody źródlane są środkami spożywczymi o jakości bezpiecznej i korzystnej dla zdrowia. Picie takich wód zgodnie z podanymi zaleceniami, podobnie jak racjonalne odżywianie sprzyja zachowaniu zdrowia i dobrej kondycji fizycznej.
• Istnieją różnice osobnicze w zawartości ustrojowej płynów. U kobiet jest ona mniejsza niż u mężczyzn o tej samej masie ciała. Jest również mniejsza u osób otyłych. U kobiet ilość wody jest nieco mniejsza niż u mężczyzn, ponieważ ciało kobiety zawiera więcej tkanki tłuszczowej.
• Ciało w momencie narodzin składa się w 75% z wody, a wraz z wiekiem ten procent się zmniejsza.  Ciało dorosłego człowieka składa się w 60% z wody.
• Woda występuje we wszystkich organach człowieka w bardzo zróżnicowanych proporcjach. Najwięcej jest jej we krwi - 83%, w nerkach - 82,7% oraz w sercu i płucach - po 79%. Woda to również podstawowy budulec mózgu (74,5%). Nawet takie narządy jak kości zawierają wodę, która stanowi 22% ich masy. Najmniej wody w naszym organizmie zawiera tkanka tłuszczowa – tylko 10%.
• Organizm ludzki traci wodę przez skórę (600 ml/dobę), płuca (400 ml/dobę), drogą pokarmową z kałem (100ml/dobę) oraz przez nerki (500 ml/dobę).
• Brak wody w organizmie przejawia się nie tylko chronicznym zmęczeniem, bezsennością, pogorszeniem koncentracji, zaburzeniami pamięci, bólami głowy i przesuszeniem skóry, ale i kłopotami z trawieniem i sercem. Chroniczny niedobór wody w organizmie może prowadzić do kamicy nerkowej i trwałego zwyrodnienia stawów.
• Źródłem wody dla naszego organizmu oprócz przyjmowanych płynów, które pokrywają 62% dziennego zapotrzebowania na wodę, mogą być również stałe pokarmy. Owoce i warzywa to drugie co do wielkości źródło wody dla organizmu zapewniające około 18% dziennego spożycia wody. Źródłem wody może być również pieczywo oraz produkty zbożowe dostarczające ok. 8% wody, a nawet mięso i jego przetwory (ok. 2%).
• Woda w naszym organizmie może pochodzić z kilku źródeł: z wszelkiego rodzaju wypijanych płynów oraz zjadanych pokarmów, powstaje także w wyniku przemian metabolicznych białek, tłuszczów i węglowodanów (woda metaboliczna).
• Wodę powinno się pić regularnie zanim poczujemy pragnienie. Najlepiej wypijać ok. 8 szklanek dziennie. Powinno się ją pić małymi łykami w niedużych ilościach, najlepiej 10 minut przed lub po jedzeniu (picie w trakcie posiłku może rozrzedzać soki żołądkowe).
• Odpowiednia ilość wody w diecie to również znacznie większa szansa na zachowanie ładnej sylwetki i możliwość przeciwdziałania nadwadze, jednak pod  warunkiem, że będziemy pić wodę, a nie napoje słodzone. Jest to możliwe dzięki temu, że picie wody zmniejsza uczucie głodu, przez co ułatwia nam kontrolę nad ilością spożywanych pokarmów.

PARTONI MEDIALNI AKCJI PICIA WODY:

 

         

 

12345
Oceń artykuł
gość 18:18 - 16.07.2010
Prawie wszystko to prawda, tylko autor zapomniał napisać o rzeczy podstawowej: należy pić wodę czystą!!! Taką właśnie miał na myśli Hipokrates. A dzisiaj, niestety w naturze nie ma już czystej wody. Wody mineralne mają w sobie tyle chemii co i kranówa. Wiedzą o tym np. hodowcy rybek, bo nie używają mineralnej, ani kranowej do akwariów, tylko destylowaną lub osmotyczną. Żeby pić czystą wodę z domowego kranika należy zaopatrzyć się w filtr osmotyczny. Polecam!
gość 19:28 - 20.03.2010










beatryczka 20:36 - 18.08.2009
A ja czytałam ze woda podnosi cisnienie.WIec chyba jednak zrobie tak ze pozostane przy swojej kawce i dołacze 1,5 litra wody dziennie.
zuza 22:24 - 27.05.2009
a ja nałęczowiankę :)
monika24 20:58 - 27.05.2009
ja lubię Magnevitę
oczko 19:49 - 26.05.2009
teraz pokazują ile cukru jest w sokach to można się przerazić. Ciekawe jakie zagrożenia nam grożą ze strony wody - zaraz naukowcy coś wymyślą.
zuza 18:33 - 25.05.2009
Ja też ostatnio się przekonałam do wody mineralnej ;) wcześniej soki piłam w dużych ilościach :) a teraz nie wychodzę z domu bez małej butelki wody mineralnej ;)
tessa08 16:38 - 25.05.2009
ja natomiast malo pije plynow dzienie nie mam takiej potrzeby wiem ze powinam conajmniej 2 litry /jest dzien co nie styknie 1 litra plyow mnie to wystarcza w zupelnosci!/
stancze1 12:01 - 25.05.2009
ja tez kiedyś piłam tylko soki lub napoje gazowane, przestawiłam sie na wodę i nic innego juz nie gasi mojego pragnienia jak tylko woda, jest niezastąpiona :-)

Skomentuj

Jeśli chcesz komentować pod własnym nickiem, zaloguj się





Kupuj najtaniej z CENEO