Green Smoothies - zielone soki pełne witamin - Kobieta.pl

Zarejestruj się!

Na podobny temat:

Zdrowie - |Zdrowo jeść
rozmiar czcionki:AAA

Green Smoothies - zielone soki pełne witamin

10.12.09 07:30
Smoothie, fot. Shutterstock

Smoothie, fot. Shutterstock

"Zielone soki” są napojem bardzo popularnym na zachodzie. U nas pomału także stają się coraz bardziej znane. Są one doskonałym sposobem na porcję warzyw i owoców w diecie, na wzbogacenie swojego menu o nowe smaki ale przede wszystkim o składniki odżywcze.



Co w nich znajdziemy?
Ich główną zaletą jest duża zawartość chlorofilu. Jest to barwnik roślinny nazywany też "roślinną krwią". Jest bowiem podobny do krwi ludzkiej. Podobnie jak hem składa się z pierścieni pirolowych tworzących układ porfirynowy z położonym centralnie atomem magnezu w przypadku chlorofilu i atomem żelaza w przypadku hemu.

Zadaniem chlorofilu w roślinach jest absorbowanie światła słonecznego. Po pochłonięciu kwantu światła przechodzi on w stan wzbudzenia, który to jest przekazywany przez kolejne cząsteczki chlorofilu. Następnie elektron jest wybijany i przekazywany do kolejnych pośredników przenoszących elektrony.

 



Wyróżnia się cztery rodzaje chlorofili a, b, c, d. Chlorofil "a" występuje głównie u roślin światłolubnych, a "b" u cieniolubnych.

Chlorofil wykazuje szeroki pozytywny wpływ na organizm ludzki:

  • podobnie jak witaminy A, C, E ma działanie neutralizujące na wolne rodniki, które to uszkadzają zdrowe komórki,
  • stymuluje układ odpornościowy,
  • normalizuje ciśnienie krwi,
  • redukuje nieprzyjemny zapach z ust, nieprzyjemny zapach ciała,
  • oczyszcza krew oraz organizm z toksyn,
  • zmniejsza ryzyko nowotworów dzięki swojemu działaniu antyoksydacyjnemy, antymutagennemu, indukcji apoptozy komórek nowotworowych,
  • wykazuje działanie detoksykacyjne na wątrobę,
  • wspomaga walkę z anemią,
  • oczyszcza jelita,
  • pomaga odmłodzić organizm i dodać ciału energii.


Źródłami chlorofilu są zielone rośliny liściaste. Niestety jednak obróbka termiczna niszczy większą część chlorofilu w nich. Najlepiej więc warzywa te spożywać w postaci surowej. O ile jednak spożycie np. połowy główki sałaty w postaci surówki sprawiłoby problem, o tyle wypicie takiej samej jej ilości w postaci smoothies, nie jest już tak trudne.

W zielonych napojach poza chlorofilem znajdziemy także składniki mineralne jak magnez, wapń, witaminy takie jak A, K, B1, B5, kwas foliowy, ale także luteinę oraz błonnik pokarmowy. Podaż kalorii takiego napoju zależy od dodatków.

Jak je przygotować?

Zasadą jest aby zmiksować ze sobą 60% świeżych bądź mrożonych owoców i 40% zielonych warzyw liściastych. Świetnie sprawdzają się takie warzywa jak sałata, szpinak, kapusta włoska, jarmuż itp. Można jednak także sięgnąć po pietruszkę czy liście pokrzywy, mięty. Nie nadają się jednak raczej inne zielone warzywa nieliściaste jak np. brokuły. W przypadku owoców jest całkowita dowolność. Można dodać odrobinę wody bądź lodu, aby rozcieńczyć napój. Unikać zaś należy dodatku cukru. Lepiej wykorzystać inne przyprawy do wzmocnienia smaku jak np. cynamon, sok z cytryny, miód. Warto dodać odrobinę oleju np. lnianego, z pestek winogron, oliwy z oliwek. Wspomoże to wchłanianie substancji rozpuszczalnych w tłuszczach jak witaminy A, K oraz luteiny.

Nie należy przygotowywać smoothies cały czas opierając się na jednym warzywie. Zawierają one bowiem różnego rodzaju alkaloidy czy też substancje antyodżywcze, które jeśli będą spożywane codziennie mogą szkodzić naszemu zdrowiu. Np. szpinak jest bogaty w szczawiany, które to utrudniają wchłanianie wapnia, żelaza i mogą odkładać się w nerkach w postaci kamieni szczawianowych.

Dzięki dużej zawartości owoców w stosunku do warzyw, to ich smak przeważa w napoju i staje się on bardzo dobrą, słodką przekąską pełną składników odżywczych. Zwłaszcza atrakcyjne w smaku są smoothies przygotowane z dodatkiem owoców mrożonych czy soczystych jak pomarańcze, jabłka.

Zielone napoje można przetrzymywać do 24 godzin w lodówce. Najlepiej jednak spożyć je w przeciągu 2 godzin od przygotowania.

Wiele osób wprowadzających codziennie chociaż w miejsce jednej przekąski green smoothies, zauważało poprawę wyglądu skóry, lepsze samopoczucie, jasność umysłu i przypływ energii. Dlatego warto skorzystać z darów natury i zacząć przygotowywać smaczne i wartościowe napoje, które dodatkowo nie wymagają dużego nakładu czasu. Na początek polecam wypróbować poniższe przepisy.

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:
Zmiksować warzywa. Dodać owoce, dodatki i wodę. Ponownie zmiksować składniki.

SKŁADNIKI:

Pietruszkowa zieleń
1 banan
garść pietruszki
kilka kostek lodu
woda

Wieloowocowy smoothie
szklanka mieszanki mrożonych owoców (jagody, truskawki, maliny, porzeczki)
garść liści szpinaku
łyżeczka miodu
łyżeczka oliwy
woda

Z nutą mango
2 owoce mango
garść liści sałaty
łyżeczka oliwy
woda

Jabłkowo- kapuściany smoothie
4 jabłka
4-5 liści kapusty włoskiej
łyżeczka oliwy
sok z połowy cytryny
woda

Sałata z miętą
garść liści sałaty
garść liści mięty
2 banany
łyżeczka oliwy
woda

Ziołowy smoothie
garść liści pokrzywy czy mniszka lekarskiego
mała garść liści mięty
szklanka truskawek
łyżeczka oliwy
łyżeczka miodu

Autor: Emilia Gnybek-Ciosek

źródło:
12345
Oceń artykuł
gość 18:16 - 30.11.2012
pol szklanki soku pomaranczowego, szklanka szpinaku, banan, gruszka i kiwi - Pychotka! :D
listy_do 00:25 - 14.02.2012
brokuly doskonale nadaja sie do skowirowki i sa pyszne; ja lacze seler+brokuly+ marchew +jablka; pyszne i zdrowe
miracle 10:01 - 16.09.2011
ach ten chlorofil i jego mitochondrium ;)znowu fajny artykuł dla dbających o siebie :)
milla 11:15 - 02.12.2010
Jeju dla mnie to jest niesamowite, co tu czytam. Łatwiej jest łyknąć jakieś tabletki, lub wypić jakąś chemię którą przygotowali dla nas producenci żywności niż wypić sok ze świeżo wyciśniętych warzyw :o Dla mnie szok a później się dziwią, że paznokcie mam słabe, włosy mi wypadają, skórę mam wysuszoną, bądź co gorsza dotyka jakaś choroba. Przecież ona nie bierze się z nieba tylko z tego CO JECIE!!!!!!! Zastanówcie się czy nie lepiej pomyśleć o swoim organizmie jak o czymś ważnym !!! A nie takie głupoty wypisywać, przecież to cudowne soki, które maja tyle witamin w jednej szklance jakich nigdy nie będzie miał choćby w 20 butelkach ten sok noni czy tabletki z apteki.
kisio 12:34 - 23.12.2009
Jeśli chodzi o sok, który naprawdę działa- wzmacnia odporność i pomaga w leczeniu różnych schorzeń to jest tylko jeden- sok z noni( znalazłam tylko na suplementydietyistore.pl). Zaczyna się coraz więcej pisać o jego cudownych właściwościach- i dobrze, naprawdę jest rewelacyjny
shut_away 10:49 - 23.12.2009
a próbował ktoś już? ;>?
Myślałam o zieleni pietruszki ale się boję :P
banan i pietruszka?
groźnie brzmi xD
szubka 09:09 - 11.12.2009
ja też soki z marchewki preferuje a reszta niekoniecznie:)
zuza 07:52 - 11.12.2009
sok z marchwi mniam :) ale inne warzywa w postaci koktajlu - fuj :)
jaga123 19:25 - 10.12.2009
marchewkowy to soczek dobry ale ten co tu jest to nie za bardzo

Skomentuj

Jeśli chcesz komentować pod własnym nickiem, zaloguj się





Kupuj najtaniej z CENEO