Kiedy pada deszcz macie ochotę posłuchać energetycznego rocka, a przy zamieci śnieżnej nachodzi Was chętka na przeboje lata? Nic dziwnego, pogoda wpływa nie tylko na nasz nastrój, ale też wybory aktywności.

Spotify, jeden z najpopularniejszych serwisów muzycznych, podpytał AccuWeather (jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł pogodowych) o sprawdzenie korelacji między warunkami atmosferycznymi a wyborami playlisty przez słuchaczy. Na podstawie dogłębnej analizy danych pogodowych z przełomu ostatniego roku i ich korelacji z ponad 85 miliardami odtworzeń utworów w Spotify, powstało Climatune, czyli strona, na której można sprawdzić nie tylko aktualne warunki pogodowe w danej lokalizacji, ale także posłuchać playlisty, oddającej panujący lokalnie pogodowy nastrój.

W Polsce taką możliwość mają mieszkańcy m. in. Gdańska, Łodzi, Warszawy, Poznania, Krakowa, Szczecina, Wrocławia i Katowic.

Jak wygląda ta zależność muzyki od pogody w naszym kraju?

  • W słoneczne dni użytkownicy słuchają głównie euforycznej, wprawiającej w dobry nastrój  muzyki, dającej zastrzyk energii, czyli głównie utworów cechujących się szybkim tempem oraz wysokim poziomem głośności.
  • Gdy pada deszcz, wzrost popularności notuje muzyka o smutniejszym charakterze, w której dźwięki akustyczne zdecydowanie dominują nad elektronicznymi.
  • W okresach, w których za oknem przeważają opady śniegu, użytkownicy zdecydowanie częściej decydują się na muzykę instrumentalną.

Co interesujące, w każdym kraju te zależności działają inaczej... W Stanach korelacje są następujące:

  • W Nowym Jorku oraz Filadelfii, zła pogoda oddziałuje najbardziej – gusta mieszkańców tych miast zmieniają się znacznie, gdy pada deszcz.
  • W odróżnieniu od większości miast, w Chicago, mieszkańcy częściej decydują się na bardziej pozytywne utwory.
  • Mieszkańcy Miami oraz Seattle nie zwracają uwagi na pochmurne dni - nawet wtedy wybierają energetyzującą muzykę.
  • Z drugiej strony, ludzie zamieszkujący okolice San Franscisco wydają się najgorzej znosić dni o dużym zachmurzeniu.
  • Na opady deszczu najmocniej reagują mieszkańcy Houston – utwory akustyczne notują 121 procentowy wzrost popularności kosztem zdecydowanie najczęściej wybieranej w tym rejonie muzyki opartej na syntezatorach i automatach perkusyjnych.

         Możemy zaobserwować wyraźny związek pomiędzy warunkami atmosferycznymi, a utworami, na które decydują się użytkownicy. W praktycznie wszystkich największych miastach świata, które przeanalizowaliśmy, słońce za oknem przekłada się na wyższą liczbę odtworzeń zdecydowanie weselszych utworów. W Europie słoneczna aura ma jeszcze większą siłę oddziaływania na słuchaczy. , mówi Ian Anderson analityk Spotify.