OBLODZONA JEZDNIA

Generalna zasada: w zimowych warunkach jedź delikatnie i miękko. Jeśli asfalt jest śliski (na jezdni leży warstwa mokrych liści, pokrywa ją lód lub śnieg), unikaj gwałtownego przyśpieszania, hamowania, raptownych ruchów kierownicą. W ten sposób zmniejszysz prawdopodobieństwo poślizgu. Jeśli jednak to się stanie, postępuj odwrotnie, niż podpowiada ci intuicja: nie hamuj, lecz delikatnie naciśnij pedał gazu. Tylko tak zapanujesz nad samochodem i utrzymasz odpowiedni tor jazdy (jedynie w przypadku samochodów z napędem na tylną oś, zamiast dodawać, należy ująć gazu; jednak samochody z takim napędem to dziś już rzadkość). Jeżeli wpadłaś w poślizg przy dużej prędkości i auto zaczęło tańczyć, bezwładnie obracając się wokół osi, wciśnij pedał hamulca i staraj się trzymać kierownicę w jednej pozycji. Sposobów wychodzenia z poślizgu nie da się jednak nauczyć w teorii. Odpowiednie reakcje trzeba wcześniej wyćwiczyć. Niekoniecznie podczas zajęć organizowanych przez specjalne szkoły. Zimowy trening jazdy możesz zafundować sobie sama, np. na nieuczęszczanym placu, gdy spadnie śnieg. Kilka razy ostro zahamuj i zaobserwuj, jak zachowuje się samochód. Sprawdź też jego reakcję, gdy wciśniesz gaz i gdy zredukujesz biegi. Przekonasz się, że podczas hamowania auto jadące w poślizgu w ogóle cię nie słucha, ale możesz jednak nad nim zapanować, delikatnie przyspieszając.

ZAMARZNIĘTY ZAMEK

Jest kilka sposobów na jego sforsowanie, np. polewanie ciepłą wodą, podgrzewanie zapalniczką. Jednak zdecydowanie prościej zastosować preparat odmrażający (np. ActivJet, ok. 10 zł, można kupić na stacji benzynowej). Pamiętaj tylko, by nosić go w torebce, a nie zostawiać w samochodowym schowku! By w przyszłości nie mieć takich kłopotów, zaaplikuj do wnętrza zamka smar usuwający wilgoć i wodę (np. WD-40, ok. 10 zł).

JAZDA W KOLEINIE

Na nieodśnieżonych drogach często tworzą się głębokie koleiny. Aby bezpiecznie z nich wyjechać, np. przy wymijaniu, należy zwolnić niemal do zera i delikatnie manewrować, tak jakbyś wjeżdżała na krawężnik. Podobnie powinnaś się zachować, wracając do jazdy w koleinie, a jeśli jest taka możliwość, w ogóle jej nie opuszczaj.

ZAPAROWANE SZYBY

Jeżeli okna zachodzą parą podczas jazdy, ustaw nawiew z maksymalną mocą i uchyl szybę. Efekt uzyskasz niemal natychmiast, bo parowanie spowodowane jest różnicą temperatur w środku i na zewnątrz auta. Nie przecieraj szyb szmatką, bo powstaną smugi, które, odbijając światło, ograniczą widoczność. Warto za to użyć preparatu zapobiegającego roszeniu (np. Antypara, ok. 11 zł, do kupienia na stacjach benzynowych). Jeśli problem się powtarza, trzeba znaleźć przyczynę. Może nią być wadliwe działanie klimatyzacji lub zapchany filtr pyłowy.

OPONY DOBRE NA ŚNIEG

Bieżnik gum zimowych ma dużą liczbę szczelin, tzw. lamelek. Sprawiają one, że opony lepiej radzą sobie z jazdą po śniegu, w który się „wgryzają”, i po pośniegowym błocie. Są też mniej podatne na poślizg na warstwie wody. Zimówki wykonane z miękkiej gumy lepiej przylegają do drogi, więc prawdopodobieństwo poślizgu jest mniejsze. Powinny być założone, gdy temperatura w dzień spadnie poniżej 7°C. Założyć je trzeba na wszystkie koła, a nie np. tylko na przednie.