ODMŁODZONY UMYSŁ

Jak to osiągnąć: Odkurzenie dresów wyjdzie na dobre nie tylko twojemu sercu i talii, ale również odmłodzi twój mózg. Wszystkie ćwiczenia zwiększają dopływ krwi do mózgu, dzięki czemu jest on lepiej dotleniony. Podczas wysiłku wytwarzają się w organizmie endorfiny, tzw. hormony szczęścia, które bardzo korzystnie działają na kondycję psychofizyczną. Badania przeprowadzone ostatnio na uniwersytetach w Cambridge i Harvard dowiodły, że regularna aktywność fizyczna jest zdrowa nie tylko dla ciała, ale pobudza również funkcjonowanie mózgu, poprawia umiejętność uczenia się, redukuje stres, wyrównuje poziom hormonów i odwraca proces starzenia się organizmu.

Okazuje się, że każda minuta ćwiczeń sprzyja wydzielaniu w mózgu stymulujących i odmładzających substancji chemicznych, które korzystnie wpływają na inteligencję i samopoczucie oraz chronią mózg przed szkodliwymi efektami stresu, starzenia. Oznacza to, że każdy sport, który uprawiasz – czy są to: joga, pilates, pływanie, jazda na nartach, tai chi, czy aerobik – przyniesie efekty. Istotne są też ćwiczenia, które wymagają myślenia i skupienia. Każde zadanie logiczne stymuluje część mózgu zwaną hipokamp – odpowiedzialną za pamięć i koncentrację (jako pierwsza zostaje zniszczona przez chorobę Alzheimera). Stawiaj więc sobie wyzwania. Spokojne spacery zamień na lekcje tenisa, tańca albo czegokolwiek, co wymaga wysiłku mózgu. Twoje ciało też odczuje różnicę.

POLEPSZACZA PAMIĘCI

● GINKGO BILOBA To numer jeden wśród roślinnych polepszaczy pamięci. Zwiększa dopływ do mózgu krwi, która transportuje tlen i glukozę; tym samym poprawia zdolność koncentracji.

● PS PHOSPHATIDYLSERINE (dostępny w suplementach) bierze udział w powstawaniu neurotransmiterów – substancji chemicznych umożliwiających przesyłanie impulsów w mózgu. Poprawia pamięć już po 21 dniach stosowania. Według ekspertów potrafi cofnąć zegar biologiczny.

● HERBATA ROOIBOS Jest odświeżająca, smaczna i chroni mózg przed procesem zwanym utlenianiem lipidów, który – jak twierdzą naukowcy – może doprowadzić do choroby Alzheimera.

● SOK Z CZERWONYCH GREJPFRUTÓW Picie codziennie przez 12 tygodni soku z czerwonych grejpfrutów poprawia zdolność zapamiętywania.

ŁADNA BUDOWA CIAŁA

Jak to osiągnąć: Muskulatura jest kwestią indywidualną. Niektórym budowanie masy mięśniowej przychodzi z łatwością, a inni muszą ciężko na to pracować. U kobiet wielkość mięśni jest wynikiem korzystnego działania wysokiego stężenia męskiego hormonu – testosteronu. Gdy masz 30 lat i wysoki poziom testosteronu, wystarczą ci zajęcia na siłowni dwa razy w tygodniu, by cieszyć się ładnymi mięśniami i dobrze wyglądać w bikini. Jeśli hormonu jest mniej, mniejsza jest też masa mięśniowa; by ją wypracować, będziesz musiała więcej ćwiczyć.

Stan mięśni możesz sprawdzić, przyciskając różne części ciała. Gdy masz dobrą muskulaturę, pod skórą powinnaś czuć twardą i naprężoną materię. Jeżeli twój palec się zagłębi, będzie to mieszanka tłuszczu i słabych mięśni. Oczywiście, możesz to zmienić, ale będziesz musiała trochę popracować. Naturalna muskulatura kształtuje się w młodości, około 20. roku życia. Mając 30 lat, utrzymasz ją bez trudu, ale już po przekroczeniu czterdziestki, żeby mięśnie były idealne, powinnaś dodać jedną sesję tygodniowo więcej na siłowni. Aby uzyskać najlepsze efekty po trzydziestce, powinnaś ułożyć swój trening tak, by było w nim 60–70 proc. ćwiczeń kardio (bieganie, rower itd.) Po czterdziestce w 40–50 proc. twój trening powinny wypełniać ćwiczenia siłowe z ciężarkami. Zacznij od 20–30 minut kardio, resztę czasu poświęć na ćwiczenia siłowe. Ćwicz tak trzy razy w tygodniu.

LŚNIĄCE WŁOSY

Z wiekiem struktura włosów staje się słabsza: robią się one bardziej suche, a skóra głowy ma większą tendencję do łuszczenia się. To często jest wynikiem niedoboru żelaza, cynku i białka. Pomoże ci dieta bogata w kwasy tłuszczowe omega-3. Dużą ich ilość zawierają ryby morskie oraz oliwa i olej rzepakowy. Warto zażywać także preparaty stworzone specjalnie, by wzmacniać strukturę włosa. Zawierają one witaminy i minerały, które m.in. odżywiają cebulki włosowe.

WZMOCNIONE KOŚCI

Jak to osiągnąć: Wprawdzie gęstość kości w 80 proc. jest genetycznie dziedziczona, ale pozostaje jeszcze 20 proc., nad którymi mamy kontrolę. Kości najmocniejsze i najbardziej wytrzymałe są w wieku 25 lat. Niestety, później z czasem i w wyniku niezdrowej diety stają się coraz słabsze. Warto jednak wiedzieć, że na działanie profilaktyczne nigdy nie jest za późno, niezależnie od tego, w jakim jesteś wieku. Nawet jeśli w twojej rodzinie ktoś choruje na osteoporozę (co zwiększa u ciebie ryzyko jej wystąpienia), ciągle możesz ten proces odwrócić. Do niedawna za najlepszą na zdrowe i mocne kości uważano dietę bogatą w mleko. Jednak badania na uniwersytecie harwardzkim dowiodły, że wysoki poziom białka w mleku właściwie redukuje zdolność wchłaniania wapnia. Zamiast po mleko, sięgaj po ryby z ośćmi (np. sardynki) albo zażywaj suplementy bogate w wapń. Dodatkowo, by wzmocnić kości, zacznij się ruszać. Wystarczą częste spacery, jazda na rowerze lub pływanie, żeby zapobiec utracie masy kostnej kręgosłupa. Na zwiększenie jej zaś wpły ną ćwiczenia z ciężarkami. Aktywność fizyczna doskonale stymuluje mineralizację kości.