Dlaczego warto spożywać ciemną czekoladę i czerwone wino?

Każdy z nas wie, że czerwone wino i ciemna czekolada są dobre dla zdrowia, ale najnowsze badania naukowców z  Exeter University w Wielkiej Brytanii dowodzą, że te dwa produkty zawierają substancje, które pomagają  „odmłodzić” komórki. Sprawiają, że nasze komórki wyglądają i zaczynają funkcjonować, jak młode.

Naukowcy przeprowadzili badania, które polegały na wprowadzeniu do komórek związków chemicznych, zwanych flawonoidami. Flawonoidy są znane ze swoich właściwości przeciwutleniających oraz przeciwzapalnych, i występują w czerwonym winie, ciemnej czekoladzie, jagodach i winogronach. Efekt badań zaskoczył ekspertów: okazało się, że w ciągu kilku godzin komórki zaczęły się dzielić. Dodatkowo odkryto, że "wskaźniki wieku" (telomery) zaczęły się wydłużać, a normalnie z wiekiem się skracają.

Zauważyłam, że niektóre komórki zaczęły się odmładzać. Stare wyglądały jak nowe! To było jak magia. Powtarzałam eksperyment kilkakrotnie i za każdym razem komórki odmładzały się – mówi dr Eva Lattore z Uniwersytetu Exeter.

Mamy nadzieję, że odkrycie naukowców pozwoli opracować terapię, dzięki której ludzie będą mogli się wolniej starzeć. Jednym z powodów, dla których starsze osoby stają się bardziej podatne na choroby, jest bowiem to, że tkanki gromadzą starzejące się komórki, które są żywe, ale nie rosną lub nie funkcjonują tak, jak powinny.

To pierwszy krok, aby ludzie mogli żyć normalnie, ciesząc się zdrowiem przez całe życie – skomentowała Lorna Harries, profesor genetyki molekularnej na Uniwersytecie w Exeter.

Odkrycie naukowców jest niezwykle cenne, zwłaszcza że produkty, takie jak ciemna czekolada i czerwone wino są ogólnie dostępne i zdecydowanie tańsze niż wiele zabiegów odmładzających.